لینک های دسترسی

Breaking News

رولا غنی: مذاکره با طالبان صورت نگرفته و زنان جزء آن نیستند


رولا غنی: زنان ورزیده افغان برای حفظ دست آورد های شان مصمم اند
رولا غنی: زنان ورزیده افغان برای حفظ دست آورد های شان مصمم اند

رولا غنی، بانوی اول افغانستان درسخنرانی اش در مرکز مطالعات استراتیژیک بین المللی در واشنگتن گفت: "با آنکه تا کنون هیچ مذاکره ای صورت نگرفته است، برای زنان میز مذاکره هم وجود ندارد."

خانم غنی از دست آورد های زنان یاد نموده و گفت زنان افغان شجاعانه برای حفظ دست آورد های شان طی دهه گذشته مصمم استند و حکومت وحدت ملی از آن حمایت میکند. بانوی اول افغانستان تصویری را که رسانه ها از زنان افغان به جهانیان نشان میدهد، مورد انتقاد قرار داد و گفت: زنان افغان همیشه بدون قدرت و حمایت نشان داده شده اند، درحالی که شرایط عینی زنان در داخل افغانستان، در مقایسه با آنچه که در گزارش ها نشان داده میشود ، بهتر است.

در میان سایر موضوعات، خانم غنی، خلاف توقع، از وضعیت زنان افغان به خصوص قضایای خشونت با زنان صحبت نکرد. خانم غنی همچنان گفت که تامین امنیت و محو فساد اداری از جمله اولویت های کاری رئیس جمهور غنی میباشد. وی از جوانانی افغان که برای تحصیل به امریکا میایند، نیز خواست تا پس از اتمام تحصیل، برای خدمت به کشور شان برگردند.

با آن که خانم غنی از کمک های بشری بین المللی اظهار امتنان کرد، اما گفت که: "کمک های بشری برای افغانستان پاسخ کوتاه مدت است؛ درعوض به افغانها فرصت داده شود تا مسوولیت را به دوش خود گیرند."

بانوان اول افغانستان

از زمان ملکه حمیرا همسر ظاهر شاه، پادشاه فقید افغانستان، تا کنون، رولا غنی نخستین بانوی اول افغانستان است که در صحنه جهانی ظاهر می شود. رولا غنی طی نشستی در مرکز مطالعات استراتیژیک بین المللی در واشنگتن، در بحث "زنان هوشمند و قدرت هوشمند" درمورد آینده زنان افغان صحبت کرد. خانم غنی گفت: "ملکه ثریا بنیاد مستحکم برای تحصیلات را گذاشت."

رولا غنی، در آغاز صحبت هایش، از عدم حضور زینت کرزی، بانوی اول پیشین افغانستان دفاع کرد و گفت وی با فرزندانش مصروف خدمت بزرگتر مادری بود، و نخواسته که در محضر عام حضور یابد.

در حالی که رولا غنی در آغاز سخنان اش در مورد اهمیت زنان در اسلام صحبت کرد، بعداً افزود که او به عنوان یک عیسوی مذهب، هیچ وقت با مشکلی روبرو نشده است.

رولا غنی با اعضا گروه دوحزبی کانگرس امریکا در سفارت افغانستان در واشنگتن
رولا غنی با اعضا گروه دوحزبی کانگرس امریکا در سفارت افغانستان در واشنگتن

رولا غنی فرهنگ لبنان را با فرهنگ افغانستان نزدیک خواند و برخورد گرم خانوادگی را در افغانستان تمجید نمود. خانم غنی در مورد موفقیت حکومت ملی تحت رهبری شوهرش محمد اشرف غنی یاد کرد و گفت تا حدی از فساد در ادارات جلوگیری شده است اما ریشه فساد بیشتر از آن است که به زودی از بین برده شود.

بانوی اول افغانستان قبل از سفرش به واشنگتن، با لورا بوش بانوی اول پیشین ایالات متحده در انستیتوت بوش در تکزاس دیدار کرد و پس از آمدن به شهر واشنگتن، به روز جمعه در سفارت افغانستان با زنان عضو کانگرس امریکا نیز ملاقات نمود.

XS
SM
MD
LG