لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت زندانیان زن از نهادهای عدلی و قضایی


هم اکنون ۱۸۴ نفر در زندان زنانۀ بادام باغ محبوس است
هم اکنون ۱۸۴ نفر در زندان زنانۀ بادام باغ محبوس است

ساختمان زندان اناثیه در ساحه بادام باغ مرکز شهر کابل، آرام و ساکت به نظر می رسد اما وقتی داخل محوطه این زندان می شوی، درمیابی که این ساختمان نظاره گر درد و رنج های فراوان زنان زیادی است که قلب های شان هر لحظه برای آزادی و پاگذاشتن به بیرون از این تعمیر می تپد.

زنانی که جرایم مختلف سرنوشت شان را به اینجا کشانده است. این زنان برای پیوستن به خانواده های شان ساعت ها، روزها، ماه ها و سال ها را می شمارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:02 0:00
لینک دانلود

آمنه یکی از زندانیانی است که به جرم قاچاق مواد مخدر، تا کنون پنج سال را در این زندان سپری کرده است. او به ۱۳ سال حبس محکوم است و نمی خواهد خانواده اش بداند که وی زندانی است.

آمنه می گوید که همه بستگانش در ایران زندگی می کنند و هیچ کسی نمی داند که وی زندان است. او می افزاید که عضو خانوادۀ نجیبی است و اگر اعضای خانواده اش از زندانی شدنش با خبر شوند، به گفتۀ خودش رو برای نگاه کردن به آنان نخواهد داشت.

شبانه دختر جوان دیگری است که با از یک و نیم سال به اینسو با کودک سه ساله اش در زندان بادام باغ زندانی است. جرم او فرار از منزل است. شبانه نیز می گوید که کسی را ندارد که در زندان به دیدن اش بیاید.

شبانه که اکنون ۲۰ سال عمر دارد، حکایت می کند که در سن ۱۲ سالگی به عقد مردی در آورده شد. او با شکایت از رفتار خسرش می گوید "وی بسیار آدم بد بود ...کارهای خراب بالایم انجام می داد، کار های بد را ... لت و کوبم می کرد."

شبانه در صحبت با صدای امریکا گفت "پدرم مرا به او داد، غریب بودیم، از بیچارگی زیاد. من مجبور ساخته شدم. از خانه خود شان یک نفر بسیار خوب پیدا شد و مرا از آنجا نجات داد. طلاق ام را نمی دهند، دخترم هم از آن مردم نیست، پدرش هیچ معلوم نیست."

شماری از کودکان خردسن نیز با مادران شان مشقت زندانی را تحمل می کنند
شماری از کودکان خردسن نیز با مادران شان مشقت زندانی را تحمل می کنند

شکایت از عدالت و قضا

در این حال اکثریت زنانیان که در زندان به سر می برند از فیصله‌های غیرعادلانۀ قضات و سارنوالان، تاخیر در رسیدگی به دوسیه های شان و رشوه ستانی در نهاد های عدلی و قضایی شکایت می کنند.

ستاره زنی که به جرم قتل شوهرش زندانی شده است در این مورد گفت "مشکلاتی که ما در سارنوالی و محاکم داریم بسیار زیاد است با وصف این که من بسیار اسناد بالا دارم، شوهرم به قتل رسید در پهلوی قتل ننو و ایورم بود، از اینکه اشخاص پول دار بودند‌، وکیلان من خریده می شدند."

ستاره از رئیس جمهور می خواهد که در محاکم و سارنوالی ها تغییرات و تبدیلات بیاورند. او گفت"مردم را پوست کردند،‌ مردم را در به در کردند،‌ زنان دست به خود کشی می زنند، تا چه وقت ما زندگی خود را در کنج محبس بگذرانیم، چرا ادعای من قبول نمی شود، چون دالر ندارم."

با این حال حیات الله حیات رئیس انجمن سارنوالان افغانستان موجودیت فساد در نهاد های عدلی و قضایی را به صورت کل رد نمی کند، اما می گوید که هیچ مجرمی از فیصلۀ نهاد های عدلی و قضایی خشنود نمی باشد.

آقای حیات گفت " آنها نا راضی از سیستم هستند،‌ باز به دلایلی بی بنیاد می چسپند که رشوت گرفتن، به حق من جفا شده، به حق من عدالت تامین نشده، یا من جرمی را مرتکب شدیم که در حدود این قدر مجازات نبوده، من حتا شنیدیم که میگن من غیر قانونی یا بدون گناه در زندان افتیدیم،‌ در حالیکه وقتی کیس اش را بررسی می کنید‌ یک تخطی بسیار صریح،‌ یک جرم بسیار زیاد مشهود و جرم کاملان روشن است."

مسوولان زندان بادام باغ می گویند که هم اکنون ۱۸۴ زن در محبس بادام باغ زندانی اند جرایم آنان قتل، قاچاق مواد مخدر، فرار از منزل، جرایم اخلاقی و دیگر کار های غیر قانونی می باشد.

XS
SM
MD
LG