لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از نصف زنان خبرنگار افغان با آزار جنسی روبرو اند


حدود ۵۳ درصد خبرنگاران زن افغان گفته اند که خانواده های آنان با کار شان در رسانه مخالفت دارند.
حدود ۵۳ درصد خبرنگاران زن افغان گفته اند که خانواده های آنان با کار شان در رسانه مخالفت دارند.

آزار و اذیت جنسی در محیط کار، نارضایت بستگان و خانواده از کار زنان و دختران در رسانه و پایین بودن معاش مشکلات اساسی زنان و دختران خبرنگار در افغانستان است.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان با نشر نتایج نخستین نظرپرسی در مورد کار خبرنگاران زن، ضمن نشر این یافته ها گفته است که زمینه های بیشتر کار یکی از نکات مثبت برای خبرنگاران زن است. اما گزارش حاکی است که زنان خبرنگار از صلاحیت‌های کمتر کاری نسبت به مردان برخوردار اند.

نجیب شریفی رئیس کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان گفت که ۱۰۰ خبرنگار زن از کابل، بلخ، ننگرهار، کندز، هرات، کندهار و خوست در این نظرسنجی شرکت داشتند که ۶۹ درصد آنان از آزار و اذیت مردم در هنگام تهیۀ گزارش شاکی بوده اند و ۵۹ درصد شان گفته اند که در دفتر با آزار و اذیت جنسی روبرو شده اند.

آقای شریفی گفت که ۵۳ درصد شرکت کننده‌گان این نظرپرسی گفته اند که اعضای خانوادۀ شان با کار آنان در رسانه مشکل دارند. او افزود که ۲۵ درصد شرکت کننده‌گان در کابل، ۵۰ درصد در بلخ و ۸۰ درصد در کندهار گفته اند که از دید خانواده ها، زنان حق کار در رسانه ها را ندارند.

همچنان این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۸ درصد خانواده‌ها در این هفت ولایت گفته اند که زنان در صورت حجاب و معین بودن زمان رفت و آمد می‌توانند به کار خبرنگاری بپردازند.

تبعیض جنسیتی مورد دیگر این نظرسنجی است که نشان می‌دهد خبرنگاران زن می‌توانند نسبت به مردان زودتر در رسانه‌ها صاحب کار شوند که این آمار در ولایت ننگرهار و کندهار به ۹۵ درصد می‌رسد.

همچنان ۴۲ درصد خبرنگاران زن در این نظرسنجی گفته اند، کار در رسانه سبب می‌شود که نتوانند همسر بیابند و خانواده تشکیل بدهند.

روشنی یحیی عضو بورد هیأت مدیره شبکه صدای خبرنگاران زن افغان به صدای امریکا گفت زمانی که به کار خبرنگاری آغاز کرد، با موانعی از سوی خانواده اش برخورد، زیرا خانواده اش به کار وی در رسانه‌ به ویژه رسانه‌های تصویری رضایت نداشت.

خانم یحیی دومین مشکل خبرنگارن زن را مرتبط به اجتماع عنوان کرد و با اشاره به تجربۀ شخصی اش گفت که افراد جامعه در افغانستان به دلیل ناآگاهی‌، فکر می‌کنند که خبرنگار زن، بداخلاق است و این منفی اجتماع به کار خبرنگاری زنان لطمه می‌زند.

وحیده فیضی خبرنگار دیگری است که ایجاد موانع از سوی خانواده‌ها برای خبرنگاران زن را تأیید کرد و گفت که چنین مشکلی را تجربه کرده است. او گفت که خود با تبعیض جنسیتی در محل کار برنخورده است؛ اما کسانی را می‌شناسد که شاهد چنین مواردی بوده اند.

هرچند قوانین افغانستان به زنان حق می‌دهد که مانند مردان در فعالیت‌های اجتماعی سهم بگیرند، اما باورهای زن ستیزانه که در جریان سال‌های گذشته در افغانستان نهادینه شده است، خبرنگاران زن را بیش از هر مورد دیگر با دشواری مواجه می‌سازد.

XS
SM
MD
LG