لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت بانک جهانی از شاهراه های هندوکش


بخشی از کمک بانک جهانی برای ترمیم، حفظ و مراقبت تونل سالنگ مصرف می شود.
بخشی از کمک بانک جهانی برای ترمیم، حفظ و مراقبت تونل سالنگ مصرف می شود.

بانک جهانی کمک ۲۵۰ میلیون دالری را به منظور بهبود جاده های سلسله کوه های هندوکش به شمول احیا و بازسازی تونل سالنگ به حکومت افغانستان وعده سپرد.

بانک جهانی گفته است که با این کمک انتظار می رود که سرک بغلان – بامیان به طول ۱۵۲ کیلومتر منحیث بدیل شاهراه سالنگ، به گونۀ پخته و اساسی یک راه مصوون و مطمین در سلسله کوه های هندوکش مبدل شود.

شاهراه سالنگ که یگانه جادۀ درجه یک در کوه های هندوکش است، همه ساله در زمستان به دلیل برفباری و برفکوچ سبب تلف شدن شمار زیاد مسافران شده و نیز گاهگاهی برای مدت طولانی به روی ترافیک مسدود باقی می ماند.

همچنان بخش دیگر این پول برای ترمیم، حفظ و مراقبت شاهراه سالنگ به شمول تونل و ساحات برفگیر این گذرگاه مصرف خواهد شد. افزون بر آن بر اساس خبرنامۀ بانک جهانی، جادۀ جدید کانکریتی به طول ۳۰ کیلومتر برای وسایط باربری ساخته خواهد شد.

اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیۀ افغانستان گفت که تفاهمنامۀ این پروژه به زودی میان بانک جهانی و حکومت افغانستان امضا خواهد شد و تطبیق پروژۀ یاد شده مدت هفت سال را در بر خواهد گرفت.

شاهراه سالنگ که در سالهای ۱۹۶۰ میلادی اعمار شد، شاهرگ مواصلاتی نه تنها میان شمال و جنوب افغانستان بوده بلکه یکی از راه های عمدۀ اتصال جنوب آسیا به آسیای مرکزی می باشد.

XS
SM
MD
LG