لینک های دسترسی

Breaking News

ناپدید شدن دختری جوان از خانه امن در ولایت بامیان


دختری ۱۸ ساله باشنده مرکز ولایت بامیان که حدود چهار ماه قبل همراه با یک پسر به منظور ازدواج رسمی از خانه فرار کرده و به کمیسیون مستقل حقوق بشر بامیان پناه آورده بود، تا زمان رسیدگی به دوسیه اش از سوی نهاد های عدلی و قضایی، به خانه امن انتقال یافت اما، پیش از رسیدگی به دوسیه اش از خانه امن ناپدید شده است.

این دختر ذکیه نام دارد و ۲۰ روز پیش از ناپدید شدنش ازخانه امن، به رسانه ها گفته بود که از سوی خانواده اش تهدید می شود و اگر از خانه امن خارج شود قربانی خواهد شد.
ذکیه شب اول نوروز از خانه امن بامیان ناپدید شده است. اما، مسولان خانه امن می گویند او با استفاده از تاریکی شب فرار کرده است.

نجیبه مدیر خانه امن در ولایت بامیان، می گوید:" ذکیه حوالی ساعت یک شب البسه های شب پوش را از همه اتاق ها جمع کرده و در کنار دیوار گذاشته تا از بالای دیوار رد شود".

او میگوید خانه امن محافظ نظامی ندارد تا از فرار ذکیه جلوگیری میکرد اما؛ یک نگهبان غیر مسلح مسولیت محافظت خانه امن را به دوش دارد.

خانه امن بامیان در یک ساحه محافظت شده است؛ که درنزدیکی آن چندین موسسه بین المللی جا دارد و هم چنان دیوار های بلند آن، فرار از این مکان را برای قربانیان نا ممکن می سازد.

خانه امن بامیان مربوط به موسسه مرکز تعاون افغانستان یا (CCA)می باشد ولی مسولیت نظارت آنرا ریاست امور زنان بامیان، به عهده دارد.

قبل از این فاطمه کاظمی رئیس امور زنان و مدیرخانه امن با سه کارمند دیگر حکومتی دراین ولایت بخاطر رسیدگی به دوسیه ذکیه به امر محکمه این ولایت از وظیفه خویش برکنارشده مورد تهدید قرار گرفته بود.

فاطمه کاظمی رییس امور زنان این ولایت از ناپدید شدن ذکیه از خانه امن ابراز بی خبری نموده از مصاحبه در این مورد خود داری کرده گفت: "این دختر خانم در خانه امن نگهداری می شد ومسئولیت خانه امن نیز به دوش یک موسسه است مه خبرندارم که فعلاً او فرار کرده و کجا است".

اما روح الله فروغ رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان با اظهار نگرانی از نا پدید شدن این دختر خانم می گوید حالا خانه امن نیز امنیت ندارد و ذکیه فعلأ درخانه امن نیست.

ابهام و بی اطلاعی

او لادرک شدن این دخترخانم را از خانه امن سوال برانگیزخوانده افزود: "اصل قضیه از این قرار است که ذکیه فعلا در خانه امن نیست؛ نیاز است که تحقیقات همه جانبه در این مورد صورت گیرد. جای بسیار تاسف است برای ما که چنین میشه و قطعا این موضوع برای ما جدی و قابل نگرانی است".

همچنان مسئولان امنیتی بامیان، ناپدید شدن این دختر ۱۸ ساله را تأیید می کنند اما از دادن جزئیات بیشتر دراین مورد خودداری کردند.

سمونمل محمدعلی لکزی آمرامنیت قوماندانی امنیه بامیان می گوید "ساعت دو شب نوروز برای ما خبر دادن که این قضیه اتفاق افتاده است ما تحقیقات را در مورد آغاز کرده ایم واکنون دراین مورد چیزی گفته نمی توانیم".

بینی یک زن ۲۱ ساله توسط زن اول شوهرش با چاقو در دایکندی بریده شد.
بینی یک زن ۲۱ ساله توسط زن اول شوهرش با چاقو در دایکندی بریده شد.
این مسئولان می گویند این دخترخانم ازخانه امن فرار کرده است درحالیکه او قبلأ به رسانه ها گفته بود که به دلیل موجودیت تهدیدات خانواده اش ازخانه امن بیرون شده نمی تواند.

گرچند با تلاش های پی هم خواستم نظر خانواده ذکیه را در مورد ناپدید شدن او بگیرم اما، تا اکنون موفق به این کار نشدم.

خانه امن به منظور نگهداری زنان قربانی در افغانستان ایجاد شده تا زنانی که مورد خشونت قرار میگرند در این محلات نگهداری شوند. با این وجود دیده میشود خانه های امن نیز برای زنان قربانی مکان مناسب وامن نیست.

این درحالیست که سال قبل یک دخترخانمی که به ریاست امورزنان ولایت دایکندی پناه برده بود شب هنگام درهمان اداره ازسوی محافظین این ریاست مورد تجاوز گروهی قرار گرفته بود.

خشونت زن علیه زن

از سویی هم درشب اول سال نو درنیلی مرکز ولایت دایکندی، بینی یک زن توسط زن اول شوهرش به دلیل مشکلات خانوادگی با چاقو بریده شده است.

جواد دادگر، رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در دایکندی دراین باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت: "این زن که ۲۱ سال سن دارد در شب اول نوروز توسط زن اول شوهرش با همکاری دخترانباغش بعد ازبی هوش ساختن وی بینی اش بریده شده است".

این زن فعلاً در شفاخانه نیلی مرکز ولایت دایکندی تحت مراقبت قرار دارد اما، او ازمسئولان می خواهد که برعلاوه مجازات عاملان این قضیه وی باید جهت تداوی به بیرون ازکشور منتقل گردد.

پدر این زن ۲۱ ساله هشدار داده می گوید که اگر حکومت به داد آنها نرسد او نیز بینی انباغ دخترش را با چاقو خواهد برید.

این درحالیست که مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر درولایت دایکندی از دخالت افراد زورمند، ضعف در ارگانهای عدلی وقضایی وموجودیت ضعف مدیریت درحکومت محلی درقضایای خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می کنند.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG