لینک های دسترسی

Breaking News

تسهیل دستیابی بازار تجارت افغانستان به جهان خارج


مقامات حکومت افغانستان و مسوولین اتاق های تجارت و صنایع می گویند با آغاز بهره برداری افغانستان از عضویت در سیستم ترانزیت بین المللی سهولت های قابل ملاحظه در زمینه ترانزیت و تجارت در افغانستان به وجود خواهد آمد و این کشور از سهولت هایی که ۵۷ کشور عضو این کنوانسیون دارد، برخوردار خواهد شد.

افغانستان امروز به طور رسمی بهره برداری از عضویت خود در کنوانسیون ترانزیت بین المللی پس از ۳۰ سال آغاز کرد.

عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان، که در مراسمی به این مناسبت در کابل گفت افغانستان با شروع بهره برداری از عضویت در کنوانسیون ترانزیت بین المللی، این کشور از احترام و امتیازاتی برخوردار خواهد شد که سایر کشورهای عضو این کنوانسیون دارند.

وزیر مالیه در این مورد افزود:
"یک دری باز می شود که اگر کشور های همسایه ما یا کشور های همسایه دورتر ما کالاهای ما را در راه بی موجب استاد کند ما حق شکایت را به یک مرجع داشته باشیم و آن مرجع هم ببیند و حکم خود را صادر کنند و یا نظر خود را صادر کنند که بلی در مورد کالای افغانستان کار شکنی وجود دارد، استاده شدن بی جا وجود دارد و فشار یک سیستم بین المللی طبعاً تاثیر خود را دارد."

به اساس معلومات مقامات اتاق تجارت و صنایع افغانستان به غیر از پاکستان متباقی کشور های همجوار افغانستان همه عضویت کنوانسیون ترانیزیت بین المللی را دارند.

از سوی دیگر، خان جان الکوزی معاون هئیت مدیره اتاق تجارت گفت همزمان با افتتاح این پروژه در افغانستان امروز چارش شنبه ترک های حامل کالاهای تجارتی از شماری از کشور های همسایه که عضویت تیر را دارند وارد افغانستان می شوند.

آقای الکوزی گفت: " امروز خوشبختانه رسماً از کشور ایران، ترکمنستان، از تاجکستان و ازبکستان رسماً ترک های با لوگوی تیر وارد کشور ما می شود، ما افتخار آن را داریم که سر از امروز صادرات خود را با همین سیستم آغاز خواهیم کرد."

سیستم ترانسپورت بین المللی، تسهیل کننده ترانزیت و ترانسپورت بین المللی است که توسط اتحادیه بین المللی تراسپورت جاده یی میان کشور های عضو این سازمان تطبیق میگردد که منحیث ویزا و یا اجازه نامه ترانزیت و ترانسپورت کالاهای تجارتی و سرغچ شده(بسته بندی شده)، تحت طرزالعمل یکسان عمل میکند.

افغانستان از سال ۱۹۸۳ به این طرف به این کنوانسیون پیوست و اتاق تجارت و صنایع افغانستان دارای عضویت دایمی سازمان بین المللی ترانسپورت جاده یی است.
اما به دلیل جنگ و ادامه درگیری ها در افغانستان عضویت این کشور تا اکنون در این سازمان غیر فعال بود.

مسوولین اتاق تجارت و صنایع می گویند با تطبیق این سیستم در افغانستان موانع ترانسپورتی و گمرکی در میان راه ها از بین خواهد رفت و در انتقال کالاهای تجارتی سرعت به میان آمده و هزینه انتقال اموال کاهش خواهد یافت.

تاجران و سرمایه گزاران افغان ابراز امیداری می کنند که با فعال شدن عضویت افغانستان در سیستم کنوانسیون ترانزیت بین المللی موانع که از سوی برخی کشور های همسایه بخصوص از سوی ایران و پاکستان در عرصه ترانزیت وجود دارد از میان برداشته شود.

افغانستان در حالی در سازمان بین المللی ترانزیت عضو شده است که این کشور از نبود امنیت در شاهراه ها رنج می برد و بخاطر عدم انکشاف زیر بناها و شاه راه ها مشکلات زیادی هنوز هم در عرصه تراسپورت در داخل این کشور وجود و عدم امنیت در شاه راه ها و افزایش باج گیری در شاه راه ها حتی باعث شد که در این هفته تعدادی از اتحادیه های ترانسپورتی حتی دست به اعتصاب زدند.
XS
SM
MD
LG