لینک های دسترسی

Breaking News

مصدق: حکومت به عدالت انتقالی توجه جدی نکرده است


بازماندگان قربانیان خشونت ها و جنگ های سه دهه گذشته افغانستان روز جمعه در کابل طی گردهمایی شان با نمایش بعضی عکس های قربانیان خواهان محاکمه عاملان جنگ ها و خشونت ها شدند.

بسیاری از مردم افغانستان، هفتم و هشتم ماه ثور را آغاز بدبختی ها و رنج های شان می دانند.

در هفتم ثور سال ۱۳۵۷ حزب دموکراتیک خلق افغانستان با کودتای نظامی علیه حکومت سردار محمد داوود به قدرت رسید. در هشتم ثور سال ۱۳۷۱ روز شکست حکومت نجیب الله و به قدرت رسیدن مجاهدین در افغانستان بود.

جنگ داخلی در کابل بین گروه های متخصام مجاهدین باعث ویرانی گسترده کشور، نابودی زیربناها، مهاجرت کتلوی و وسیع افغان ها به خارج کشور و مهمتر و بدتر از همه اینها منجر به کشته، زخمی و معلولیت ده ها هزار تن شد.

فریده یک تن از باشنده گان کابل می گوید که وی پدر، کاکا و پسر کاکایش قربانی این جنایات شده است. او می گوید "من پدرم، کاکایم، پسر کاکایم، خسربره کاکایم را از دست داده ام و اگر به خواسته های ما رسیدگی نشود، ما از راه های دیگر کار خواهیم گرفت."

اجرای عدالت انتقالی

مسئول بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل نیز از سوی دیگر خواهان انتقال عدالت انتقالی و به محاکمه کشانیدن جنایت کاران جنگی شده است.

حوریه مصدق می گوید هفتم ثور سیاه تر از هشتم ثور است. خانم مصدق می گوید، فهرست پنج هزار قربانی که چندی قبل از سوی دولت هالند به نشر رسید، گوشه کوچکی از جنایاتی است که در هفتم ثور اتفاق افتاده است.

خانم مصدق افزود "در هشت ثور گروه های مجاهدین در کابل و سایر ولایات به قدرت رسید و در نتیجه جنگ های شان جوی های خون جاری شد. بخاطر رسیدن به قدرت به راکت پراگنی بر محلات مسکونی و به جنایات به عنوان زبان، ملیت، و نژاد پرداختند."

خانم مصدق می گوید، طی دوازده سال گذشته، حکومت افغانستان و جامعه بین المللی در این مورد پیگیری و محاکمه عاملین جنگ های سه دهه گذشته افغانستان سکوت اختیار کرده زیرا جامعه جهانی خود از گروه های مجاهدین می کرده است.

اما، مطیع الله خروتی ،کارشناس سیاسی می گوید که جامعه جهانی چندین بار خواهان عدالت انتقالی در افغانستان شده و حکومت افغانستان این مسئله را نادیده گرفت.

آقای خروتی می گوید جامعه جهانی چندین بار از دولت افغانستان خواست که عدالت انتقالی را تطبیق کند اما دولت این مسله را نادیده گرفت.

مسئول بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل می گوید که اکنون این سازمان از محکمه بین المللی رسیدگی به جرایم جنگی خواسته است تا تحقیقات را در مورد کشتار های دسته جمعی و جرایم جنگی در افغانستان آغاز کند.

خانم مصدق می گوید "خوشبختانه تا کنون دوبار سارنوالان محکمه رسیدگی به جرایم جنایی به افغانستان سفر کردندو یک مقدار تحقیقات ابتدایی را نجام داده اند و امیدوار هستیم که این تحقیقات گسترده تر شود."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پیشتر گفته بود کا تا حال بیش از یک صد گور دسته جمعی یافت شده، اما هنوز در افغانستان دادگاهی وجود ندارد که کمیسیون حقوق بشر بتواند شواهد و مدارک مربوط به این گورها را در اختیار آن قرار دهد.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG