لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجمان انتحاری مرتد می میرند – مولانا غوری


جز عدۀ بسیار معدود علمای دینی افغانستان که بر ضد حملات انتحاری و خشونت طالبان به صدا برخاسته اند، اکثر متنفذین دینی در این مورد خاموشی اختیار کرده اند. شماری از روحانیون حملات انتحاری را به کلی حرام می دانند، اما شماری دیگر خشونت های مسلحانه را در افغانستان به نحوی توجیه پذیر می دانند.

مولانا عبدالقادر امامی غوری، عضو کمیسیون عالی حل منازعات افغانستان و عالم دینی در رابطه به حملات مسلحانه و حملات انتحاری به استناد آیات قرآنی و احادیث پیامبر اسلام استدلال می کند که"قتل نفس، چه نفس خود یا نفس کس دیگری" قابل بخشایش نیست.

آقای غوری می گوید کسیکه موجب قتل انسان بی گناه می شود و آنرا حلال می داند، مرتد است و از دایرۀ دین و ایمان بیرون می ماند.

آقای غوری اضافه کرد که علمای دینی به مثابۀ نمایندگان پیامبران اند و مسوولیت دارند تا مردم را از مسایل دینی و شرعی باخبر سازند. او می گوید که بیان حق بر هر مسلمان فرض است و هر عالم دینی که از گفتن حق پرهیز کند و سکوت اختیار کند، صفت شیطان را دارد.

پس از سال ها جنگ و حملات انتحاری در افغانستان که هزاران کشته برجا گذاشته است و بیشتر قربانیان آن مردم بی دفاع و غیرنظامیان بودند، در این اواخر شماری از علمای دینی به شدت کشتار مردم بیگناه را مورد انتقاد قرار داده اند.

عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی و نامزد ریاست جمهوری افغانستان در دور نخست انتخابات ۱۳۹۳ در سالگرد درگذشت برهان الدین ربانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به عملکرد های طالبان، به ویژه حملات انتحاری آن گروه را به باد انتقاد گرفت.

آقای سیاف گفت "قاتلی که محکوم به اعدام می شود، فرصت توبه را دارد، اما شخص انتحاری فرصت توبه را ندارد. بناً در این مورد شک نیست و به همین سبب یک عده از علمای دینی به این عقیده اند که نماز جنازه فرد انتحاری خوانده نشود."

اما برخی از علمای دینی تا هنوز در این زمینه موضع مشخص نگرفته یا هم به هر دلیلی نخواسته اند در زمینه به صراحت حرف زده و ذهنیت مردم را روشن سازند.

مولوی تره خیل محمدی، نمایندۀ مردم در ولسی جرگۀ شورای ملی افغانستان بدون اینکه در مورد حرام بودن حملات انتحاری ابراز نظری کند، کشتار مردم بی دفاع و غیرنظامیان افغان را در اثر حملات نیرو های خارجی دلیل عمدۀ حملات انتحاری طالبان عنوان کند.

مولوی محمد به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "زمانیکه جهانیان به افغانستان آمدند، بمباران بی بند و بار قوای خارجی سبب شد که تمام افغان ها را مجبور بسازد که در برابر حکومت بر پا برخیزند."

اکثر گروه های تندرو اسلامی چه در افغانستان یا سایر کشور که اقدام به انفجار و انتحار می کنند، با غرب و به ویژه با ایالات متحده در ستیز اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در تازه ترین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به شورشگری گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه گفت که اسلام دین صلح و آشتی است و ایالات متحده امریکا با اسلام در جنگ نیست. او افزود که جوامع اسلامی خود باید سنگ رد به سینۀ افراطیت و خشونت بزنند.

آقای اوباما خطاب به جوانان مسلمان گفت که آنان وابسته به یک تمدن غنی استند، تمدنی که آموزش را بر نافهمی برتری می دهد، عزت حیات را بر کشتن برتر می شمارد و ساختن را بر ویرانی ترجیح می دهد. او گفت هر کسی که جوانان مسلمان را از این تمدن به راه دیگری می کشاند، در حقیقت آنان را فریب می دهد.

با اینحال اکثریت به این باور اند که روحانیون دینی و مذهبی و ملا در جوامع سنتی نظیر افغانستان می توانند نقش بسیار سازنده در زدودن خشونت و افراطیت و تامین صلح، ثبات و امنیت داشته باشند.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG