لینک های دسترسی

Breaking News

دو روز برای ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری باقی مانده


کمیسیون مستقل انتخابات باردیگر برعدم تمدید پروسه ثبت نام کاندیدان تاکید کرد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز جمعه مجددا تاکید کرد که پروسه ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تمدید نمی شود.

به گفتۀ این کمیسیون، کاندیدان باید از دو روز باقی مانده استفاده اعظمی کرده، بسته های معلوماتی دوباره به کمیسیون بیاورند و رسما به عنوان کاندید ثبت نام کنند.

ضیاء الحق امرخیل، رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز جمعه گفت که پروسه انتخابات تا حال مطابق تقسیم اوقات اعلام شده پیش میرود و "حتی یک دقیقه و یک ثانیه هم" از جدول زمانی عقب نمانده اند.

رئیس دارالانشاء گفت که از ۲۵ سنبله تا ۱۴ میزان که مرحله ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی می باشد که به خوبی پیش میرود. او گفت در مرکز و ولایات با کدام مشکل خاص مواجه نشده اند.

ای مقام کمیسیون پافشاری کرد که کاندیدان باید از دو روز باقیمانده استفاده اعظمی کرده، بسته های معلوماتی را دوباره به کمیسیون آورده، رسماً به عنوان کاندید نام نویسی کنند.
بر اساس معلومات دارانشاء کمیسیون مستقل انتخابات، تا حال از جمله ۷۸ علاقمند کاندید ریاست جمهوری که بسته های معلوماتی را دریافت کرده اند تنها چهار تن، دوباره بسته ها را به کمیسیون تسلیم داده، به صورت رسمی ثبت نام کرده اند.

شورا های ولایتی

در مورد کاندیدان شورای های ولایتی آخرین معلومات دارالانشاء کمیسیون اینست که تا حال ۱۸۳۴ تن بسته های معلوماتی دوباره به کمیسیون تسلیم داده به عنوان کاندید ثبت نام کرده اند که از آنجمله ۱۸۵ تن زنان اند.

آقای امرخیل گفت که به استثناء نورستان، جوزجان و فاریاب که هنوز در مورد پیدا کردن کاندیدان زن مشکلات وجود دارد، در دیگر نقاط کشور این مشکل حل شده است.

رئیس دارالانشاء از پیشرفت خوب در کار تیم سیار ثبت نام رای دهندگان یاد نموده گفت که تا حال ۱.۹ ملیون نفر ثبت نام کرده، کارت رایدهی به دست آورده اند که ۳۰ در صد آن را زنان تشکیل می دهد، و تیم سیار تا پنج هفته دیگر به کار خود ادامه می دهد.

از جانب دیگر، ریاست جمهوری افغانستان به خاطر رفع نگرانی های مردم، به خصوص کاندیدان، از مداخله نیروهای امنیتی در پروسه انتخابات یک فرمان جدید صادر کرده به کلیه نیروهای امنیتی کشوردر وزارت های داخله و دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی هدایت داده شده است که چگونگی رفتار و برخورد نیروهای شان را درجریان انتخابات پیشرو بر بنیاد این فرمان جدید که دارای ۱۳ ماده میباشد تنظیم نمایند.

بی طرفی حکومت

درین فرمان در راستای چگونگی تامین امنیت مراکز رایدهی، کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات ، توظیف پولیس زن در مراکز رایدهی زنانه و عدم مداخله در امور انتخابات توضیح شده است.

این فرمان رئیس جمهور در حالی صادر شده است که نگرانی های جامعه مدنی و کاندیدان در مورد مداخله نیروهای امنیتی در روند انتخابات کماکان به شدت خود وجود دارد.

جانداد سپین غر، رئیس اجرییوی بنیاد انتخابات آزاد وشفاف افغانستان (فیفا) هنوز هم درمورد بی طرفی حکومت و موثریت فرمان رئیس جمهور اندیشه دارد او گفت توقع میرفت که جامعه بین المللی به استناد معیار های جهانی فشار بیاورد تا حکومت افغانستان میکانیزم ها و مقرراتی را ایجاد کند و تضمین بدهد که حکومت بی طرف باشد، متاسفانه این کار تا حال صورت نگرفته است.

به روز جمعه کدام کاندیدی برای ثبت نام به کمیسیو ن مراجعه نکردند، اما مامورین بلند رتبه کمیسیون مستقل انتخابات میگویند که جنرال رحیم وردک، وزیر دفاع اسبق و سیداسحاق گیلانی، به مامورین اطلاع داده اند که بعد از ظهر شنبه به منظور ثبت نام به کمیسیون مراجعه میکنند.

سید حسین انوری، وزیر پیشین زراعت و عضو ولسی جرگه به عنوان معاون اول و جلیل شمس معین سابق وزارت امور خارجه به عنوان معاون دوم رحیم وردک معرفی شده اند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG