لینک های دسترسی

Breaking News

زاخیلوال توافق ایجاد دروازه در تورخم را رد کرد


حضرت عمر زاخیلوال، سفیر و نماینده ویژه حکومت افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال، سفیر و نماینده ویژه حکومت افغانستان در پاکستان

در حالیکه درگیری پراگنده میان نیروهای افغان و پاکستانی در تورخم از چهار روز به اینسو ادامه دارد، حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان در صحبت با رادیو آزادی، توافق سفارت افغانستان را با مقامات پاکستانی در مورد اعمار یک دروازه از جانب پاکستان در سرحد تورخم را رد کرد.

آقای زاخیلوال درگیری های اخیر را میان مرزبانان دو کشور زیانبار توصیف کرد و گفت "تورخم عمده ترین مرکز ترانزیت و تجارت بین افغانستان و پاکستان است. هر آن رویدادی که بالای مردم عام تاثیر بگذارد، بر بهبودی روابط میان دو کشور هم تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت."

پس از دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و صحبت در مورد رویداد تورخم، آقای زاخیلوال گفت که رئیس جمهور خواهان حل و فصل این بحران از طریق گفتگو میباشد. اما سفیر افغانستان در پاکستان تاکید ورزید که افغانستان جنگ تحمیل شده را از جانب هیچ کشوری به شمول پاکستان نمی پذیرد.

امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در صفحه فیس بوک خود نگاشته بود که سفیر افغانستان در پاکستان در مورد اعمار دروازه در سرحد تورخم با مقامات پاکستانی موافقه کرده است. آقای زاخیل وال با رد این موضوع میگوید قبل از آغاز درگیری مقامات پاکستانی، هیچگونه صحبتی در اینمورد با سفارت افغانستان، انجام نداده است.

اما آقای زاخیلوال اینرا گفت که هئیت های وزارت های دفاع و داخله افغانستان در تورخم روی ایجاد تاسیسات در این مرز با مقام های پاکستانی به توافق نرسیده اند.

در نتیجۀ درگیری مسلحانه روز سه شنبه بین نیروهای افغان و پاکستانی در سرحد تورخم، یک سرباز افغان کشته و یک تن دیگر مجروح شده است

یک منبع سرحدی که نخواست نامش افشا شود به رادیوآشنا صدای امریکا گفت که یک پوستۀ پاکستانی مشهور به پوستۀ آب، دراثر گلوله باری نیرو های افغان آتش گرفته و نیروهای پاکستانی تانک های خود را از آن ساحه عقب کشیده اند

هر چند در جریان روز درگیری آرام بود اما دقایقی پیش از افطار مقامات افغان می گویند که نیرو های پاکستانی یکبار دیگر گلوله باری را بر مواضع آنان آغاز کرده اند.

XS
SM
MD
LG