لینک های دسترسی

Breaking News

نقش ترکیه در تامین ثبات در افغانستان


افغانستان ئ ترمیه
افغانستان ئ ترمیه

قرار است امروز رئیس جمهور ترکیه به افغانستان برود. در این سفر که رئیس جمهور طیب ارودغان را یک هئیت بلند رتبه همراهی می کند، روی همکاری های استراتژیک میان افغانستان و ترکیه بحث خواهد شد. رجب طیب اردغان نخستین رئیس جمهور ترکیه است که پس از ۴۶ سال، از افغانستان دیدن می کند.

آقای اردوغان در جریان سفر یک روزه خود به کابل با اشرف غنی احمدزی، همتای افغانش، دیدار و گفتگو خواهد کرد.

قرار اظهارات عبدالمجید دانشیار، مستشار سفارت افغانستان در ترکیه، دو طرف علاقمند اند که مناسبات دو کشور به سطح استراتیژیک بلند برده شود.

تركیه اولین كشور اسلامی است كه عضویت سازمان اتلانتیك شمالی(ناتو) را دارد و طی ده سال گذشته سربازان این کشور همراه با سایر اعضای ناتو در افغانستان نقش برجستۀ را در تامین صلح و ثبات ایفا كرده است.

تركیه با افغانستان ارتباط دیرینه سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی داشته‌ و این مشترکات تاریخی باعث روابط نزدیک دو كشور شده است.

ترکیه در بخش تحکیم امنیت و ثبات در افغانستان و کشور های منطقه تلاش زیاد کرده است، چنانیکه در سال ۲۰۰۷ میلادی نشست های سه جانبه امنیتی میان مقامات ارشد ترکیه، افغانستان و پاکستان از سوی انقره به طور منظم برگزار گردید.

در نشست های سه جانبه، روی وضعیت سه کشور و روند تحولات در منطقه، و موضوعات مختلف سیاسی، مناسبات اقتصادی، آزمون های امنیتی، آموزش و سایر موارد گفت وگوها شده بود.

ودیر صافی، کارشناس امور روابط بین المللی متعقد است که ترکیه به خاطر ارتباط حسنه با کشورهای همسایه افغانستان و منطقه در نشست های سه جانبه سهم فعال داشته است. به گفت آقای صافی ترکیه کشور اسلامی است که به صلح در افغانستان علاقمند است. و روابط آن با پاکستان هم خوب است و کدام غرض خاص به هیچ یک از این کشور ها ندارد، از این رو خواسته که برخی ازرهبران طالبان را که علیه دولت افغانستان است، به میز مذاکره بکشاند.

کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی می گوید که نقش انقره در یک ائتلاف دفاعی که در زمان شاه ایران با اسلام آباد و تهران داشت در آن زمان نیز بارز بود.

آقای رنجبر می گوید که با این پیشینه، ترکیه از روابط تاریخی دفاعی و استخباراتی که با پاکستان دارد بخاطر تحکیم صلح در افغانستان استفاده میکند.

ترکیه در بخش تعلیم و آموزش نظامی و غیر نظامی از گذشته ها افغانستان را یاری رسانیده است. مکاتب افغان - ترک در افغانستان، سالانه زمینه کسب آموزش را برای صدها متعلم به سویه های بلند، تحت نظر استادان ترکی فراهم کرده است. ترکیه، در کنار مساعدت های پولی برای معارف افغانستان، سالانه ده ها محصل را با استفاده از امکانات بورسیه های تحصیلی برای کسب تحصیلات در دوره های لیسانس، ماستری و دوکتورا به پوهنتون های ترکیه دعوت کرده است.

همچنین، ترکیه در بخش تجارت وهمکاری اقتصادی نیز با افغانستان مساعدت کرده و توافقنامه این همکاری ها را در ماه جون سال ۲۰۰۴ با مقامات ارشد دولت افغانستان به امضأ رسانیده است.

طی سال های اخیر روابط تجارتی میان افغانستان و ترکیه پررنگتر شده و وزارت های تجارت دو کشور بخاطر گسترش فعالیت های تجارتی وسرمایه گذاری، طی سال های اخیر نمایشگاه های افغان- ترک را راه اندازی کرده اند.

همچنان ترکیه قرارداد همکاری های تخنیکی، علمی و اقتصادی در ساحات مختلف زراعت را نیز با دولت افغانستان به امضا رسانیده که به اساس آن وزارت زراعت ترکیه در ساحات نسل گیری، صحت حیوانات و وترنری، تخم های اصلاح شده، زمینه تحصیلات عالی برای متخصصان افغان در بخش زراعت و آموزش های تخنیکی کوتاه مدت را برای وقایه نباتات و باغداری افغانستان فراهم ساخته است.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG