لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال عملی شدن گزینه صفر


عساکر امریکایی در افغانستان
عساکر امریکایی در افغانستان

آیا با عملی شدن این گزینه ایالات متحده افغانستان را کاملاً ترک خواهد کرد یا خیر

تاخیر در امضای توافقنامه دو جانبه بین کابل و واشنگتن از سوی رئیس جمهور افغانستان گمانه زنی ها در مورد خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان یا همانا عملی شدن گزینه صفر را افزایش داده است.

سوزن رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده چندی پیش تهدید نموده بود که اگر توافقنامه امنیتی دو جانبه بین کابل و واشنگتن تا اخیر ماه دسمبر سال جاری میلادی به امضا نرسد، ایالات متحده ممکن تمام نیروهایش را تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج کند.

اما در حدود یک هفته پیش، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده گفت که توافقنامه امنیتی بین کشورش و افغانستان می تواند توسط رئیس جمهور آینده افغانستان که قرار است طی انتخابات ماه اپریل به قدرت برسد، امضا گردد.

ولی در صورت تاخیر و یا عدم امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه بین کابل و واشنگتن عملی شدن "گزینه صفر" تا چه حد محتمل است؟

کارشناسان به این باورند که ایالات متحده در نظر ندارد تا به این زودی "گزینه صفر" یا خروج کامل نیروهایش را از افغانستان بررسی کند و روی همین دلیل ضرب الاجل امضای توافقنامه امنیتی را با کابل تمدید نمود.

ریچرد ویتز، رئیس بخش تحلیل مسایل سیاسی و نظامی در انستتیوت هدسن مستقر در شهر واشنگتن می گوید که تمدید ضرب الاجل برای امضای توافقنامه امنیتی از سوی ایالات متحده نمایانگر آنست که ایالات متحده می خواهد تا این توافقنامه توسط حامد کرزی و یا توسط جانشین او که پس از انتخابات به قدرت می رسد، به امضا برسد تا از خروج کامل نیروهای امریکایی که به گفته او "یک اقدام برگشت ناپذیر" خواهد بود، جلوگیری گردد.

عملی بودن گزینه صفر

این تحلیل گر امریکایی در مورد عملی شدن "گزینه صفر" گفت: "عملی شدن گزینه صفر غیر ممکن نیست اما با آن هم به نظر من غیر محتمل می باشد. به نظرم خطرات ناشی از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان بسیار زیاد است. ما می بینیم که خروج نیروهای امریکایی از عراق یک اشتباه بود - حد اقل از نقطه نظر تامین امنیت در عراق."

هر چند گمانه زنی ها در مورد بررسی "گزینه صفر" افزایش یافته است، اما برخی کارشناسان می گویند که عملی شدن "گزینه صفر" به معنی صفر شدن شمار نیروهای امریکایی و یا به عباره دیگر خروج کامل شان از افغانستان نیست.

به گفته این کارشناسان، حتی در صورت عملی شدن "گزینه صفر" شمار اندک نیروهای ویژه امریکایی در افغانستان باقی خواهد ماند تا نیروهای محلی افغان را برای مقابله با بقایای شبکه القاعده و طالبان کمک نموده و با استفاده از طیاره های بی پیلوت دهشت افگنان را هدف حمله قرار دهند.

یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده به خبرگزاری رویترز در این مورد گفته است که در صورت خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، ماهیت هرگونه عملیات نظامی در آن کشور مشابه به عملیات های ضد دهشت افگنی چون در عراق، لیبیا و سومالیا خواهد بود.



این مقام وزارت دفاع ایالات متحده که نخواست نامش افشا شود همچنین افزوده است که حتی اگر همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، ایالات متحده ممکن شمار اندکی از نیروهای ویژه آن کشور را برای آموزش نیروهای افغان و رویارویی با شورشیان در افغانستان نگه دارد.

ریچرد ویتز از انستتیوت هدسن نیز با این نظر موافق است. او میگوید: "نیروهای امریکایی در صورت لزوم ممکن از کشور های همسایه افغانستان و یا کشور های خلیج عملیات ضد دهشت افگنی را در داخل خاک افغانستان انجام دهند. اما ماهیت آن عملیات با آنچه فعلاً شاهد آن می باشیم کاملاً متفاوت خواهد بود. عملیات مذکور به شکل عملیات شبانه و یا رویارویی فعالانه با طالبان نخواهد بود. عملیات مذکور بشکل بسیار ویژه و محدود انجام خواهد شد."

از سوی دیگر کارشناسان می گویند که در صورت عملی شدن "گزینه صفر" ضربه سنگین به پیکر نیروهای امنیتی افغان وارد خواهد شد.

جنرال دیود بارنو، قوماندان پیشین نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به رویترز گفته است که بزرگترین خطر عملی شدن گزینه صفر از هم پاشیدن نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود که این کار به نوبه خود منجر به سقوط دولت افغانستان می گردد.
XS
SM
MD
LG