لینک های دسترسی

Breaking News

سود پیوستن افغانستان به سازمان جهانی تجارت چیست؟


افغانستان از سال ۲۰۰۵ به این طرف تلاش دارد عضویت سازمان جهانی تجارت را دریافت کند.
افغانستان از سال ۲۰۰۵ به این طرف تلاش دارد عضویت سازمان جهانی تجارت را دریافت کند.
اتحادیۀ اروپایی با افغانستان قراردادی را امضأ کرد تا دو جانب در مورد عضویت یافتن افغانستان به سازمان جهانی تجارت گفت و شنود نمایند.

در عین حال، ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی برنامۀ جدیدی را برای افغانستان راه انداخته است که شمولیت افغانستان در سازمان جهانی تجارت نیز در آن شامل می باشد.

مقامهای حکومتی و آگاهان امور اقتصادی می گویند که شامل شدن افغانستان به این سازمان، منجر به رشد تجارت و اقتصاد افغانستان شده می تواند.

شریف احمدزی معاون اداره حمایت از سرمایه گذاری (ایسا) می گوید که عضویت در این سازمان در تامین روابط و گسترش روابط تجارتی با اعضای آن ارزش خاصی دارد و راه را برای تجارت جهانی به افغانستان باز می کند.

آقای احمدزی می گوید افغانستان در طی سال ای اخیر تلاش جدی کرد که تجارت افغانستان را با معیار های سازمان جهانی تجارت برابر کند تا شامل این سازمان شود. به گفتۀ او این تلاش ها شامل "قانون سرکت ها، قانون علایم تجارتی و سایر قوانین برای بخش تجارت تکمیل شد و سایر قوانین که در صدور و ورود کالا ها نیاز است، تکمیل کرده است."

معیاری سازی کالاها

مگر آقای احمدزی با اشاره به بسته بندی کالاهای افغانی به معیار های جهانی، این را پذیرفت که هنوز مشکلاتی در بخش تجارت وجود دارد که تلاش جریان دارد این مشکلات را حل بسازند.

در اعلامیه کمیسیون اتحادیه اروپایی آمده است که توقع میرود که افغانستان با ورود به این سازمان، نقش دایمی و روند با ثبات سازی و اصلاحات اقتصادی و انکشاف دومدار داشته باشد.

در اعلامیه گفته شده است که پس شامل شدن افغانستان به سازمان جهانی تجارت، تعرفه های کمتر بالای صادرات و گشایش بازار های خدماتی در افغانستان فراهم می شود.
ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی نیز با راه اندازی برنامۀ جدیدی می خواهد شمولیت افغانستان را در این سازمان ترغیب کند.

مسئول عمومی USAID به روز دوشنبه گفت که با کاهش حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، واشنگتن اکنون سه برنامۀ جدید را برای تقویت اقتصاد افغانستان در پنج سال به مصرف می رساند. این برنامه ها شامل تقویت تجارت، آموزش و پرورش، و کشاورزی می باشد.

امتیاز دهی به افغانستان؟

در این حال برخی از کارشناسان افغان شامل شدن افغانستان به سازمان جهانی تجارت را یک امتیاز بزرگ می دانند آنرا یک فرصت بزرگ برای تولیدات بیشتر می دانند.

سید مسعود کارشناس امور اقتصاد می گوید با آنکه افغانستان تولیدات با کیفیت و توالیدات کافی ندارد و حتا نمی تواند بطور معیاری کالا های صادراتی را بسته بندی کند، شامل شدن این کشور به سازمان جهانی تجارت یک امتیاز خاص به افغانستان است.

آقای مسعود به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "جهان یک امیتاز به افغانستان قایل شده. در حالیکه روسیه سال ها تلاش کرده اما هنوز شامل این سازمان نشده است زیرا با ورود به این سازمان، سیاست های حمایوی وجود دارد و دسترسی به بازار های تجارتی جهانی فراهم است."

اتحادیه اروپا یکی از سرکای مهم تجارتی افغانستان است و به نقل از اعلامیه کمیسیون اروپایی، در سال ۲۰۱۲ به افغاننستان به ۹۳۵ میلیون یورو و تمام واردات اتحادیه اروپا از افغانستان به ۵۶ میلیون یورو رسید. افغانستان معمولآ تولیدات چرمی، پوست حیوانات، میوه خشک و تازه را به خارج صادر می کند. واردات افغانستان از اتحادیه اروپا وسایط نقلیه، مواد سوخت معدنی، ماشین آلات و سایل برقی می باشد.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG