لینک های دسترسی

Breaking News

سرتاج عزیز: در افغانستان نفوذ داریم، کنترول نه


سرتاج عزیز شام یکشنبه با رئیس جمهور کرزی ملاقات خواهد کرد
سرتاج عزیز شام یکشنبه با رئیس جمهور کرزی ملاقات خواهد کرد
مشاور امنیت ملی و روابط بین المللی صدر اعظم پاکستان گفت که آن کشور در افغانستان نفوذ و تماس داشته اما بر این عناصر کنترول ندارد. او افزود که پاکستان در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند و همچنان از هیچ جناحی در این کشور پشتیبانی نخواهد کرد.

سرتاج عزیز روز یک شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجۀ افغانستان اظهارات اخیر مقام های افغان را که می گویند طالبان با پاسپورت های پاکستانی به قطر سفر کرده اند، تایید کرد.

سرتاج عزیز گفت "زمانیکه شورای عالی صلح تقاضا کرد که برای مذاکراتی با طالبان زمینه سازی کنیم، آنجا بود که ما برای این پروسه زمینه سازی کردیم، سهولت هایی را فراهم کردیم، در آینده هم اگر از ما تقاضا شود ما نقش مشابه را ایفا خواهیم کرد."

طالبان در گذشته گفته بودند که با همه جناح های سیاسی مخالف حکومت افغانستان تماس ها و مذاکراتی داشته اند، بجز حکومت رئیس جمهور حامد کرزی که به باور آن گروه یک حکومت دست نشانده است.

به گفته مشاور امنیت ملی و روابط بین المللی صدر اعظم پاکستان باید در روند صلح افغانستان همه طرف های سیاسی و نظامی دخیل باشند. او افزود که اسلام آباد از روند صلح و مصالحه در افغانستان به رهبری حکومت افغانستان پشتیبانی می کند اما مؤفقیت این پروسه را تضمین نمی کند.

سرتاج عزیز گفت که یک افغانستان با ثبات و صلح آمیز به سود پاکستان است و بدون صلح و ثبات در افغانستان صلح و ثبات در پاکستان به مشکل تامین خواهد شد.

آقای عزیز افزود که پاکستان در مورد اینکه چه نظامی باید در افغانستان پس از انتخابات سال ۲۰۱۴ به قدرت برسد، نظری ندارد. زیرا به گفتۀ وی تصمیم و ارادۀ افغان ها نوعیت نظام را در افغانستان تعیین می کند.

تلاش برای تحکیم روابط

به گفته سرتاج عزیز حکومت جدید پاکستان خواهان بهبود روابط و تحکیم بیشتر روابط با افغانستان است و خواهان آن است که از طریق گفتگو ها، درک و اعتماد متقابل میان دو کشور به وجود آید.

زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان گفت که در دیدار با آقای عزیز مسایل مختلف از جمله همکاری ها در عرصه مبارزه با تروریزم، همکاری در عرصه سیاسی، پروسه صلح، روابط اقتصادی و دیگر مسایل مشترک بین دو کشور را به بحث گرفت.

زلمی رسول افزود که کسانی در مورد عمق ستراتیژیک پاکستان در افغانستان صحبت می کنند، اما به گفتۀ آقای رسول، حکومت افغانستان باورمند است که بهترین عمق ستراتیژیک که پاکستان می تواند در افغانستان داشته باشد دوستی، برادری و همکاری صادقانه بین دو کشور و دو ملت است.

وزیر خارجۀ افغانستان می گوید که در بیش از ده سال گذشته حکومت کابل برای بهبود روابط با پاکستان تلاش زیادی به خرج داده است، اما به هیچ نتیجه یی دست نیافته است.

وزیر خارجه افغانستان ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن حکومت جدید در پاکستان به رهبری نواز شریف همکاری ها میان افغانستان و پاکستان بهبود یابد و آن کشور در عرصه مبارزه با تروریزم و افراطگرایی با افغانستان همکاری کند.

پس از به قدرت رسیدن نواز شریف، صدراعظم پاکستان این نخستین سفر یک مقام بلند پایه آن کشور به افغانستان است.
XS
SM
MD
LG