لینک های دسترسی

Breaking News

کابل و تهران بر تخفیف اعدام ده ها تن توافق کردند


هیأت ایرانی و افغان سه تفاهمنامه همکاری های مشترک امضا کردند
هیأت ایرانی و افغان سه تفاهمنامه همکاری های مشترک امضا کردند

کابل و تهران توافق کرده اند که در حکم اعدام ۳۰ زندانی تخفیف بیآورند. بر اساس یک خبرنامهء وزارت خارجهء افغانستان، جمهوری اسلامی ایران در حکم اعدام ۲۸ شهروند افغانستان تخفیف آورده است. در خبرنامه از تخفیف مجازات به حبس ابد یا طویل چیزی گفته نشده است.

در بدل این کار، تهران از کابل خواسته است که در حکم اعدام دو شهروند ایرانی که در افغانستان محبوس اند تخفیف بیآورد. مقام های افغان در باره این دو شهروند ایرانی جزئیاتی ارائه نکرده اند.

به دنبال جمهوری خلق چین ایران در صدر فهرست کشورهای قرار دارد که در آن اعدام های بیشتر صورت می گیرد. بر اساس گزارش عفو بین الملل، ایران در هفت ماه سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر را اعدام کرد.

اگر چه آمار دقیق در بارهء زندان افغان در ایران وجود ندارد اما جمهوری اسلامی در گذشته شماری از افغانها را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرده بود.

همزمان با این یک هیأت ایرانی که این هفته به افغانستان آمده است سه تفاهمنامه همکاری های قنسولی را امضا کرد.

نصیراحمد اندیشه معین قنسولی وزارت خارجۀ افغانستان چهارشنبه در نشست مشترک خبری با همتای ایرانی‌اش در کابل گفت که سومین اجلاس کمیته مشترک قنسولی میان نماینده‌گان دو کشور دیروز آغاز گردید.

به گفتۀ آقای اندیشه، برخی مشکلاتی که در تفاهمنامه‌های قبلی وجود داشت، در این نشست رفع گردید.

او گفت "در قسمت حل چالش‌ها و مشکلاتی که هموطنان افغان ما و اتباع کشور جمهوری اسلامی ایران در روابط دوجانبه روزانه مواجه می‌شوند، راه‌های حل درازمدت و تخنیکی بیابیم، به همین اساس در اخیر ما متن جلسۀ را که داشتیم امضا کردیم، در آن توافقات بسیار خوبی صورت گرفته است."

حسن قشقاوی معین قنسولی ایران گفت که دو طرف در مدت پنج ساعت مذاکره اصلی و سه ساعت کمیته‌های دو جانبه به همه اهداف مورد نظر دست یافتند.

اجرایی‌شدن تفاهمنامه‌های انتقال محکومین به حبس، استرداد مجرمین، تبادل زندانیان، کاهش و تخفیف مجازات متهمین از مواردی اند که در این نشست قنسولی روی آن توافق صورت گرفته است.

حمایت از مذاکرات صلح

ایران از جمله کشورهایی است که به گفتۀ کارشناسان در مسایل جاری افغانستان بی‌طرف نیست. به گفتۀ آگاهان روابط بین‌الملل، ایران می‌تواند در گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه‌های طالبان نقش داشته باشد.

هرچند ایران در راستای گفتگوهای صلح در افغانستان هنوز قدم عملی برنداشته است؛ ولی دیپلومات‌های این کشور همواره از حمایت گفتگوهای صلح سخن به میان آورده اند.

حسن قشقاوی معین قنسولی ایران که به کابل آمده است، امروز در نشست مشترک خبری با همتای افغان‌اش گفت که کشورش از آن گفتگوهایی که سبب تأمین ثبات و امنیت در افغانستان گردد، حمایت می‌کند.

او گفت "هر اقدامی که بین‌الافغانی صورت بگیرد و بتواند زمینۀ در واقع ثبات بیشتر، استقرار بیشتر و حفظ امنیت بیشتر را فراهم بکند، قطعاً مورد علاقمندی ماست."

آقای قشقاوی با اشاره به سفر محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان به ایران گفت که مباحث صلح در این دیدارها بین مقامات بلندپایه دو کشور نیز مطرح شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که قرار بود گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان در هفتۀ اول ماه مارچ برگزار گردد؛ اما طالبان با نشر بیانیۀ از اشتراک در این گفتگوها خودداری کرده و بر مواضع قبلی شان که خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خارج‌شدن این گروه از لست سیاه سازمان ملل متحد و آزادی زندانیان این گروه می‌باشد، تأکید کرده اند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز به این باور است که ناامنی‌ها مسأله‌ای نیست که تنها دامنگیر افغانستان باشد، بلکه ثبات منطقه به ثبات افغانستان وابسته است.

حبیبه سرابی یکی از معاونین شورای عالی صلح به صدای امریکا گفت "در مجموع تمام همسایه‌های ما می‌توانند نقش داشته باشند، چون مشکل افغانستان منطقه‌یی است، مشکل تنها مربوط افغانستان نمی‌شود، شما اگر وضعیت منطقه را ببینید، بد امنی، مشکل تروریزم، بنیادگرایی در تمام منطقه حاکم است."

پیش از این مقامات ایران گفته بودند که اگر افغانستان از این کشور بخواهد، در گفتگوهای چهارجانبۀ صلح اشتراک خواهد کرد.

اما خانم سرابی گفت که گفتگوهای چهارجانبه خاتمه یافت و در گفتگوهای دیگری که قرار است آغاز گردد، مسأله‌ای حضور ایران در این گفتگوها هنوز مطرح نشده است.

XS
SM
MD
LG