لینک های دسترسی

Breaking News

افغان های اخراج شده از اروپا تا شش هزار یورو میگیرند


آرشیف:‌یک جوان افغان که به تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ از آلمان اخراج شد و به میدان هوایی کابل رسید
آرشیف:‌یک جوان افغان که به تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ از آلمان اخراج شد و به میدان هوایی کابل رسید

وزارت عودت مهاجرین افغانستان می گوید پناهجویان افغان که از کشور های اروپایی اخراج می شوند، تا شش هزار یورو به دست میاورند.

وزارت عودت مهاجرین افغانستان می گوید پناهجویان افغان که از کشور های اروپایی اخراج می شوند، تا شش هزار یورو به دست میاورند.

اسلام الدین جرات، سخنگوی وزارت عودت مهاجرین در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت به افغان های که از آلمان اخراج می شوند، بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو پرداخته می شود و این مقدار پول به همکاری حکومت آلمان و سازمان بین المللی مهاجرت صورت می گیرد.

آقای جرات همچنان گفت "از سایر کشور های عضو اتحادیه اروپا مثل هالند، ناروی، سویدن و بریتانیا، بین سه تا شش هزار یورو را در مدت سه سال به دست میاورند".

به گفته سخنگوی وزارت عودت مهاجرین افغانستان مساعدت های پولی در چندین اقساط داده می شود.

کشورهای اروپایی و سازمان بین المللی مهاجرت بودجهء این برنامه را تمویل می کند.

اظهارات سخنگوی وزارت عودت و مهاجرین این موضوع در حالی مطرح می کند که قرار بود ۵۰ پناهجوی افغان چهار شنبه شب از آلمان اخراج شوند و صبح روز پنجشنبه به کابل برسند.

خبر گزاری آلمان گزارش داده است که این دستۀ ۵۰ نفری از افغان های پناهجو، چهار شنبه شب از شهر مونیخ به کابل رد مرز شوند.

به گفتۀ سخنگوی وزارت عودت مهاجرین، از آغاز "اعلامیۀ مشترک که میان افغانستان و اتحادیه اروپا به امضا رسید" تا حال ۲۰۰ پناهجوی افغان از آلمان اخراج شده اند.

با تشدید جنگ و خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، روند فرار افغانها از کشور شان افزایش یافته است. دست کم ۱۲۰ هزار شهروند افغانستان سال گذشته در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داد.

اخراج اجباری

راتب فقیری، معاون فدراسیون پناهجویان افغان در هالند، به صدای امریکا گفت که اخراج پناهجویان افغان از آلمان، از یک سو مخالف حقوق بشر است و سوی دیگر مخالف کنفواسیون ۱۹۵۱ ژینو در مورد پناهجویان می باشد.

آقای فقیری گفت "وضعیت کنونی در افغانستان به گونه ای است که از یک طرف جنگ جریان دارد و از سوی دیگر شرایط زندگی حداقل بر کسانیکه دو باره به آن کشور می رود، موجود نیست. کنفوانسیون ژینو صراحت دارد که هر گاه زندگی یک فرد با تهدید مواجه باشد، نباید به آن کشور دو باره فرستاده شود".

فواد امرخیل، یکی از پناهجویان افغان که حدود یک سال قبل مجبور شد از آلمان به افغانستان بر گردد، به صدای امریکا گفت که پس از برگشت به افغانستان، سازمان بین المللی مهاجرت یا IOM مبلغ ۱۴۰۰ یورو برایش پرداخت. به گفتۀ آقای امرخیل، این مقدار پول برای آغاز زندگی نو کافی نیست.

آقای امرخیل گفت "اگر بخواهید که یک خانه کرایه بگیرید، مالک خانه حد اقل شش ماه کرایه پیش پرداخت می خواهد. ، به فرش و ظرف ضرورت دارند. این ۷۰۰ و ۱۴۰۰ را که می دهند، هیچ مشکلی را حل نمی کند".

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG