لینک های دسترسی

Breaking News

بانوی افغان جایزۀ البرایت را گرفت


میشل اوباما بانوی نخست ایالات متحده از کارکرد خالده نوری قدرداری کرد
میشل اوباما بانوی نخست ایالات متحده از کارکرد خالده نوری قدرداری کرد

انستیتیوت ملی دموکراتیک امریکا جایزه مدلین البرایت را به خالده نوری، بانوی افغان، داد. خالده در ولایت کندهار در زمینۀ تقویت زنان و دختران فعالیت می کند.

خالده نوری ۲۴ ساله در ولایت کندهار که زمانی مرکز اداری رژیم طالبان و جغرافیای ممنوعۀ حضور زنان در همه عرصه های زندگی بود، از طریق موسسۀ اجتماعی زنان کارگر توانست شمار زیاد زنان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت کمک کند.

خالده نوری هنگام دریافت جایزۀ نقدی مدلین البرایت که بیست و پنج هزار دالر است، ضمن اشاره به کارکرد های خود به صفت رئیس موسسۀ اجتماعی زنان کارگر گفت که زنان و دختران از طریق این نهاد توسط خود زنان و با درنظر داشت ارزش های اجتماعی و اسلامی آموزش می بینند.

در مراسمی که در دفتر مرکزی این نهاد در واشنگتن دی سی زیر نام "زنان افغانستان: دگرگونی کنونی، استحقاق آینده" برگزار شده بود، رولا غنی بانوی نخست افغانستان نیز سخنرانی کرد.

​خانم غنی در سخنرانی مختصر در این رویداد گفت که زنان افغان ضعیف نیستند؛ آنان سخت کوش، نیرومند و با شهامت اند. او گفت "در هشت ماه گذشته با گروه های متعدد زنان از سرتاسر افغانستان دیدار کرده ام و از آنان زیاد آموخته ام، آموختم که در مصیبت و زیر فشار چگونه باید با وقار زیست."

رولا غنی: زنان افغان ضعیف نیستند بلکه شهامت آنها را هیجکسی ندارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:21 0:00

رولا غنی گفت که زنان افغان در شرایط دشوار زیست می کنند اما شجاعترین زنان جهان اند. او به قتل فرخنده اشاره کرد و گفت که آن دختر جوان به خاطر به چالش کشانیدن خرافات تعویذ نویسی قربانی خشونت گروهی از مردان جوان شد، اما افزودکه این رویداد ذهنیت افغان ها را به گونۀ مثبت متاثر ساخته است.

باربرا میکولسکی، عضو مجلس سنای ایالات متحده نیز در این مراسم صحبت کرد و از کارکرد خانم غنی به صفت بانوی نخست افغانستان ستایش کرد. خانم میکولسکی گفت "ما شما [افغانها] را فراموش نکرده ایم، شما تنها نیستید، شما همکاری آرزومندی نیک امریکایی ها را با خود دارید."

جایزۀ مدلین البرایت همه ساله به زنانی از سراسر جهان داده می شود که فعالیت های چشمگیری در زمینۀ تقویت و توانمند سازی زنان در اجتماعات شان داشته باشند.

پیشتر از این نیلوفر رحمانی، افسر قوای هوایی افغانستان، نیز جایزۀ زنان شجاع را از وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گرفته بود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG