لینک های دسترسی

Breaking News

مشوق های ایران برای فامیل های کشته شدگان افغان در جنگ سوریه


قوای مسلح ایران
قوای مسلح ایران

مقامات ایرانی کلید های ۳۰ اپارتمان ها را به فامیل افغانهای شیعه مذهب که از سوی ایران به جبهات جنگ در سوریه فرستاده شده و کشته شده اند، توزیع نمود.

کلید این اپارتمان ها هفته گذشته طی محفلی با شرکت مقامات بلند پایۀ ایرانی، بشمول آیت الله رئیسی، رئیس تقویت و ترویج مذهب شیعیه به فامیل های افغانهای کشته شده در سوریه توزیع گردید.

مقامات رسمی ایران گفتند این اپارتمان ها به اقارب "جنگجویان نخبۀ افغان" سپرده شد که برای پشتیبانی از حکومت بشارالاسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی آنکشور فرستاده شده بودند.

رئیسی گفت نهاد قدس رضوی "این اپارتمان ها را ساخته و به فامیل های شریف جنگجویان افغان سپرده است".

دادن منازل رایگان بخشی از تبلیغات روز افزون تهران میباشد تا افغانهای شیعه مذهب را برای اهداف نظامی اش بیشتر استفاده نماید.

ایران اکنون، بعد از فرستادن هزار ها پناهندۀ افغان به جبهات جنگ در سوریه با تنظیم مراسم عامۀ دفن کشته شدگان توأم با راه پیمایی های عظیم و توزیع تحایفی مانند مکان های بود وباش برای اقارب عساکر کشته شده این هدف را بیش از بیش ترویج مینماید.

مقامات کابل و نهاد های حقوق بشر همواره حکومت ایران را بخاطر فرستادن افغانها به جبهات جنگ سوریه توسط ایران انتقاد نموده اند. این افغانها در کنار قوای گروۀ جنگجوی حزب الله بیروت و سپاه پاسداران ایران بطرفداری از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه میجنگند.

هزاران افغان از ایران در "لوای فاطمیون"، دومین گروۀ بزرگ خارجیان که به پشتیبانی اسد در سوریه میجنگند، شامل اند. رسانه های غربی شمار افغانها را بین ۱۰ هزار و ۱۲ هزار تخمین مینمایند. سازمان نظارت بر حقوق بشر گزارش داده است که اکثر افغانها خلاف میل شان به سوریه فرستاده میشوند و یا به بخاطر پاداش اقتصای به فامیل های شان به رفتن به جنگ موافقه مینمایند.

تهران میگوید قوای آنکشور در سوریه مستقر اند تا از زیارت زینب ، یکی از اماکن مقدس شیعییان در دمشق محافظت نمایند. اما از سال ۲۰۱۱ به اینطرف، ایران یک حامی عمدۀ رژیم سوریه در جنگ با گروه های شورشی در سرتاسر آنکشور میباشد. ایران در آغاز مشاورینش را میفرستاد ولی بعدأ قوایش را بسیار دور تر از زیارت زینب با فرستادن قوای سپاه پاسداران گسترش داد. ولی گسترش فرستادن افغانها به سوریه جنبۀ مذهبی دارد.


ارقام دقیق وزسمی در مورد وجود ندارد که تا کنون به چه تعداد افغانها در سوریه کشته شده اند. تحلیلگران میگویندتعداد کشته شدگان بین ۶۰۰ و ۱۰۰۰ نفر میباشد. تحلیلگران میگویند توزیع منازل رهایشی به هدف جلب افغانهای بیشتر برای رفتن به جنگ جهت برآورده شده اهداف ایران در سوریه میباشد.

احمد خالد مجید یار رئیس پروژۀ نظارت بر ایران در انستیتیوت شرق میانه در واشنگتن به صدای امریکا گفت:" رژیم ایران تصمیم گرفته است برای جلب و تشویق بیشتر پناهندگان و مهاجرین اقتصادی افغانها که در ایران بسر میبرند از افغانها استقبال نماید تا در جنگ سوریه شرکت نمایند".

اعضای پارلمان افغانستان شدیدأ تهران را بخاطر فرستادن افغانهای پناهنده به سوریه انتقاد نموده اند و تقاضای تحقیقات کامل را در زمینه نموده اند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان به رادیو آزادی گفته است که: "من از کمیتۀ های سنا تقاضا خواهم نمود تا در زمینه معلومات جمع آوری نموده و و این موضوع را بطور کامل تحقیق نمایند". وی افزود " ما بر حکومت [افغانستان] فشار خواهیم آورد تا از توطئه داخلی و بین المللی جلوگیری نماید"
وزارت خاریجۀ افغانستان در زمینه تقاضای سناتوران ابراز نظری ننموده است.

احمد خالد مجید یار رئیس پروژۀ نطارت بر ایران در انستیتیوت شرق میانه در واشنگتن میگوید شست و شوی مغزی هزاران افغان شیعه مذهب "به ایران اجازه میدهد تا اجندای فرقه یی اش را به قیمت ثبات افغانستان و منافع ایالات متحده و متحدین آن در منطقه توسعه بخشد".

گزارش: صدای امریکا

برگردان: احد عزیززاده

XS
SM
MD
LG