لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان به قطر کارگر می فرستد


حکومت افغانستان می گوید که در تلاش است که یک قرارداد تازه اعزام کارگران افغان به قطر را با آن کشور امضا کند.

برنامه اعزام کارگران افغان به قطر سال گذشته روی دست بود اما مقامات وزارت کار می گویند بخاطر برخی مشکلات تخنیکی این پروگرام در آن زمان به تعویق افتاد و اکنون قطر و افغانستان در همکاری با سکتور خصوصی توافقات تازه را در این زمینه انجام داده اند.

مقامات این وزارت می گویند تا کنون در این زمینه تفاهمنامه با قطر نیز امضا شده است و هیأتی برای نهایی کردن این موضوع به قطر اعزام شده است.

قرارداد اعزام کارگران

علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین به صدای امریکا گفت "این برنامه را از طریق سکتور خصوصی و فعلاً از طریق یک اتحادیه کاریابی جایکا که چندین نهاد کاریابی بوده و ثبت و راجستر وزارت کار است و فعلاً هم هئیت اینها در قطر است و تفاهم نامه هم امضا شده است، ما منتظر استیم که هرچه زودتر این زمینه ساخته شود و ما برنامه عملی کارگر را شروع کنیم."

به اساس معلومات وزارت کار، قرار بود این تفاهم سال گذشته با کشور قطر صورت گیرد، اما بخاطر برخی مشکلات تخنیکی و عدم آشنایی کارگران افغان با مهارت های خاص و لسان این برنامه به تاخیر افتاده است.

مهارت های پائین کاری

اما این وزارت میگوید اکنون مساله زبان را با کشور قطر حل کرده اند و تلاش می شود که پیشرفت های تا حدود دو الی سه ما آینده در این زمینه به وجود آید.

سال گذشته حدود پنج هزار نفر نیز به منظور فرستادن به کار به قطر ثبت نام شده بودند اما وزارت کار و امور اجتماعی میگوید با نهایی شدن این پروسه برنامه ثبت نام کارگران را نیز از نو آغاز خواهند کرد.

آقای افتخاری در این زمینه افزود "ما هنوز برنامه عملی را شروع نکردیم دقیق گفته نمی توانم شاید برنامه عملی ما تا یک یا دو ماه دیگر شروع شود، ما پارسال پنج هزار نفر ثبت نام کرده بودیم، وقتی برنامه عملی آغاز شد ما میخواهیم که دوباره یک برنامه اگاهی دهی ایجاد کنیم تا مردم خبر شوند و از نو بیایند و ثبت نام کنند."

در این حال تعدادی از جوانان افغان با دریافت آگاهی از این پروگرام همه روزه به وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه میکنند تا جهت کار به قطر فرستاده شوند.

فرامرز ۲۵ ساله باشنده کابل نیز از جمله جوانان داوطلب است که بخاطر نیافتن کار در داخل کشور میخواهد از این طریق به کاری دست یابد. او می گوید "از نشرات و مطبوعات شنیدم که کاریگر های را که بیکار هستند و مهارت دستی دارند و به حساب کار می فهمند به قطر روان میکنند تا یک مزدی به آنها شود و یک چیزی به دولت سرمایه شود."

بیکاری دلیل فرار جوانان

در همین حال تعدادی از کارگران افغان می گوید با فرارسیدن زمستان و شدت گرفتن سرما یافتن کار در افغانستان بسیار مشکل شده است.

بخاطر عدم دست رسی به کار روزانه ده ها جوان افغان همچنان راهی کشور های ایران و پاکستان می شوند که در آن کشور ها نیز با مزد کم و با متحمل شدن چالش های فروان میتوانند کار بیابند.

همچنان گفته میشود تعدادی از افغان ها بخاطر یافتن کار بصورت غیر قانونی و یا با پاسپورت های غیر افغانی بخصوص پاسپورت های پاکستانی به کشور های عربی می روند که به گفته مقامات وزارت کار و امور اجتماعی در آن کشور ها نیز این کارگران با مشکلات فروان رو به رو هستند.

وزارت کار و امور اجتماعی میگوید با شماری از این کشور ها بخاطر قانونمند ساختن حضور کاگران افغان در آن کشور ها صحبت ها جریان دارد اما تا کنون در این زمینه هیچ توافقی صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG