لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم و یک ماه عملیات نظامی در شمال


دوستم گفته است که ۹۰۰۰ جنگجوی آماده به جنگ دارد
دوستم گفته است که ۹۰۰۰ جنگجوی آماده به جنگ دارد

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که خود را "سلطان ساز" خطاب می کند، از یک ماه به اینسو سرگرم عملیات سرکوب شورشیان طالب در ولایت های شمالی افغانستان است.

عبدالرشید دوستم در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب قاطعانه وعده سپرد که آن ولایت را به حمایت میلیونی مردم امن خواهد کرد. او سپس برای پاکسازی ساحات نا امن، رهسپار ولسوالیهای آشوب زدۀ المار و قیصار شد.

نقیب الله فایق نمایندۀ مردم فاریاب در ولسی جرگۀ افغانستان که خود نیز به فاریاب سفر کرده بود، به صدای امریکا گفت که در چند هفتۀ گذشته مخالفان در ولایت های فاریاب، جوزجان و سرپل به شدت سرکوب شده اند. اما تا هنوز مشخص نیست که در عملیات نظامیی به رهبری جنرال دوستم چند نفر کشته شده است.

عبدالرشید دوستم که رهبر حزب جنبش ملی افغانستان نیز است، در این اواخر به هدف مبارزۀ مشترک بر ضد شورشیان طالب و داعش در شمال، با احزاب جهادی جمعیت اسلامی و وحدت اسلامی ایتلاف کرد.

آقای دوستم در شهر میمنه از درون موتر حامل اش خطاب به هوادارانش گفت که بر اساس هدایت رئیس جمهور محمد اشرف غنی به شمال آمده است و می خواهد که مشکلات امنیتی فاریاب را حل کند.

پابندی قانونی

از رهگذر نظامی، دوستم بر نیروهای دولتی حساب می کند و حدود ۵۰۰۰ سرباز به فاریاب اعزام شده است. از سوی دیگر او خود تاکید کرده است که خارج از دایرۀ قوای مسلح، حدود ۹۰۰۰ جنگجوی داوطلب را آمادۀ جنگ دارد.

اما موقف رسمی دوستم به صفت معاون اول رئیس جمهور دست و پای او را بسته است، زیرا او اجازه ندارد که در این سمت به جز از قوای مسلح به نیروی دیگری توسل جوید.

دوستم گفته است که ریشۀ طالبان را از شمال بر می چیند
دوستم گفته است که ریشۀ طالبان را از شمال بر می چیند

با اینحال دفتر مطبوعاتی حزب جنبش ملی افغانستان در صفحۀ فیسبوک آن حزب نگاشته است که به محض ورود دوستم به فاریاب شماری از روستا های ولسوالی المار از تصرف طالبان بیرون شده است.

نیروی درگیر در این جنگ سربازان افغان اند، اما برخیها با اشاره به پیشینۀ دوستم و سهم او در جنگهای داخلی افغانستان نگران اند که مبادا حمایت او از ملیشه های محلی، سبب ایجاد نیروی مسلح موازی و جنگسالاری در افغانستان شود.

سایره شریف عضو ولسی جرگۀ افغانستان هراس دارد که مبادا در پی این اقدام آقای دوستم مسایل قومی و زبانی نهفته باشد. او ابراز نگرانی می کند که اگر با این اقدام راه برای ساختن گروه های مسلح محلی باز شود، همه دستآوردهای قوای مسلح افغانستان به باد فنا رفته و افغانستان یکبار دیگر به دهۀ ۱۹۹۰ میلادی برخواهد گشت.

تقویت روحیۀ قوای مسلح

در همین حال برخی مقامهای اردوی ملی در شمال افغانستان گفته اند که دیدار جنرال دوستم از خطوط مقدم جنگ، روحیۀ عالی رزمی را در صفوف اردو و پولیس ایجاد کرده است.

آقای فایق گفت که دوستم به هیچ عنوانی فراتر از دایرۀ قانون عمل نکرده و هرگونه تحرک مسلحانه که بر ضد نظام باشد، در ضدیت با جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز پنداشته می شود. او گفت که مردم در شمال از نظام و حکومت مرکزی حمایت می کنند و به گفتۀ وی استقبال گسترده از دوستم گواه آن است.

جنرال دوستم در حالی سرگرم انجام عملیات نظامی در شمال افغانستان است که رئیس جمهور غنی از یک هفته به اینسو برای درمان طبی به آلمان سفر کرده است. ریاست جمهوری افغانستان سرپرست رئیس جمهور غنی را معرفی نکرده است، اما بر اساس قانون اساسی افغانستان در نبود رئیس جمهور، معاون اول وی امور حکومت را سرپرستی می کند.

برخی گزارش های تایید نا شده حاکی است که در عملیات نظامی اخیر در شمال افغانستان صدها خانواده به ویژه پشتونهای ساکن در آن ساحه از مناطق اصلی شان بیجا شده و به ساحات امن پناه برده اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG