لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: تاثیرات منفی ناشی از انفجار بم در اچین مشهود نیست


منزل تخریب شده در ولسوالی اچین ننگرهار
منزل تخریب شده در ولسوالی اچین ننگرهار

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که پس از پرتاب بم بزرگ امریکا در ولسوالی اچین، هیچگونه تهدید صحی و اثرات منفی محیط زیستی دیده نشده است.

هم‌زمان با نشر خبر پرتاب بزرگترین بم موسوم به "مادربم‌ها"، نگرانی‌های گسترده ناشی تاثیرات منفی آن به ویژه بر صحت مردم و محیط زیست اوج گرفت.

وزارت صحت عامه افغانستان با استناد به یافته‌های گروه های صحی که به منطقه اعزام شده اند، به مردم اطمینان داد که تا کنون هیچ زخمی یا جسد مرتبط به افراد غیرملکی در ساحه اصابت بم، به مراکز صحی منتقل نشده است.

وحید مجروح، سخنگو و رئیس روابط بین‌المللی وزارت صحت عامه افغانستان، امروز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل، به مردم اطمینان داد که هیچ نوع تهدید و نگرانی‌ در بخش صحت مردم محل مشهود نیست.

آقای مجروح گفت بر اساس معلوماتیکه وزارت صحت در دست دارد، نشان می‌دهد "انفجاری که در ساحه صورت گرفته، پیشاپیش تمام جوانب صحی آن مدنظر گرفته شده و برای فعلاً کدام تهدید و یا نگرانی در بخش صحت مردم محل ولسوالی اچین مشهود نیست".

آقای مجروح افزود که تیم‌های صحی در محل رویداد، هیچگونه شکایت و یا یافته‌ای مبنی بر بروز اعراض و علایم بیماری های صحی ثبت نکرده اند که متعلق به انفجار بم در آن منطقه باشد.

رئیس روابط بین‌المللی و سخنگوی وزارت صحت عامه ادعا کرد که به علاوه منسوبین ریاست صحت عامه ولایت ننگرهار و شفاخانه ولسوالی غنی‌خیل، پنج مرکز صحی و دو تیم سیار در منطقه مصروف ارایه خدمات صحی اند.

دیدگاه منتقدین در قبال تاثیرات بم

اما تحلیل‌گران سیاسی این اطمینان وزارت صحت عامه را یک برخورد سیاسی خوانده می گویند که تأثیرات منفی این بم تا چند نسل در انسان ها و حیوانات باقی خواهد بود.

فیض الله زلاند، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه می گوید"زمانی که به یک بم، مادر بم‌ها خطاب می‌شود، تاثیرات منفی آن در محیط زیست به نسل‌های انسانی و حیوانات چقدر خطرناک خواهد بود. معلوماتی که ما داریم این بم تا پنج کیلومتری اش هیچ زنده جان را نمی‌گذارد که زنده بماند و تاثیرات این بم تا نسل‌های آینده باقی خواهد بود".

مسوولین اداره ملی محیط زیست افغانستان، کمیسیون محیط زیست ولسی جرگه و حتی متخصصان محیط زیست در پوهنتون ها از ابراز نظر درمورد اثرات منفی محیط زیستی ناشی از انفجار بم بزرگ یا " مادر بم ها " در ولسوالی اچین ننگرهار خودداری می کنند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG