لینک های دسترسی

Breaking News

مردم افغانستان از وضعیت کنونی مصر نگران اند


Afghanistan Egypt
Afghanistan Egypt
از سوم ماه جولای که بساط حکومت منتخب مصر توسط نظامیان آن کشور برچیده شد، مردم افغانستان به ویژه قشر تحصیل کرده با دقت اوضاع مصر را دنبال می کند.

حلقات مشخص سیاسی و مذهبی که از نظریات و دیدگاه حسن البنا، سید قطب و محمد قطب، نظریه پردازان نهضت اخوان المسلمین مصر متاثر هستند، با تشکیل اجتماعات و مظاهرات عملکرد نظامیان مصر را نکوهش کرده خواهان اعاده حکومت منتخب آقای مرسی در آن کشور استند.

احمد ضیاء مسعود، معاون سیاسی جمعیت اسلامی افغانستان گفت وقتیکه یک گروه مسلمان در یک گوشه یی از دنیا می خواهد از راه مدنی و مبارزات مسالمت آمیز انتخاباتی به قدرت برسد، با سرکوب و کشتار مواجه می گردد، درحالیکه با پیروان سایر ادیان ومذاهب چنین برخورد نمی شود.

آقای مسعود به این باور است که اینکار زمینه را برای تمایل به افراطگرایی مذهبی مانند القاعده و طالبان درافغانستان فراهم می کند. او می گوید "اگر به این حرکت های سیاسی - مدنی که محتوای دینی دارد موقع داده نشود، اینها مجبور هستند که بطرف حرکت های افراطگرایی مذهبی بروند، و آنوقت ثبات سیاسی و امنیت سرتاسری در همه کشور های اسلامی برهم می خورد".

و اما احزاب وجریان های سیاسی که از افکار اخوان المسلمین متاثرنیستند یا کم از کم از خط فکری سید قطب و محمد قطب پیروی نمی کنند، راه اندازی گردهمایی و تشکیل اجتماعات به پشتیبانی از آقای مرسی و طرفداران وی را تلاشها برای مطرح کردن خود در داخل کشور تلقی کرده موقف متفاوتی را ارایه می کنند.

اعتراض زیانبار

به باور این گروه ها درشرایط موجود که افغانستان با هزاران مشکل در داخل کشور مواجه است و در طول بیشتر از سه دهه نتوانسته است از بحران بیرون شود، موقف گیری در مسایل کشور های دور و نزدیک در بهبودی کشور کمک نکرده بلکه وضعیت را بیشتر متشنج می سازد.

اجمل بلوچ زاده، فعال حقوق بشری و جامعه مدنی می گوید که در بسا موارد گروه های ویژه یی این گردهمایی ها را به این هدف انجام می دهند تا حضور خود را با جریانات در مصر و پاکستان است نشان بدهند و یا هم در داخل کشور- که در حاشیه رفته اند - خود را دوباره مطرح کنند.

رییس جمهور کرزی روز جمعه در دیدار با شورای سراسری علمای دینی افغانستان از موقف علما در قبال اوضاع جاری مصر که ازکشتار مسلمانان ابراز نگرانی شده است حمایت نموده ابراز داشت که بدون شک جهان اسلام با مشکل بزرگ روبروست و باید در اصلاح جهان اسلام توجه شود .

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان با بیان موقف رسمی حکومت افغانستان در باره اوضاع مصر گفت:"از ریخته شدن خون مظاهره چیان بی دفاع و ملکی اظهار تاسف می کنیم و آرزومند هستیم تا تمام جوانب درگیردر مصر بتوانند به زودترین فرصت به بحران جاری یک راه حل سیاسی همه جانبه و پایدار را جستجو بکنند و درعمل پیاده نمایند ".

اگر چه مصر با افغانستان هزاران کیلومتر فاصله دارد اما اوضاع آن کشوربه ویژه سرنوشت اسلام سیاسی در ساختار حکومت، برای افغانها، دست کم از نظر فکری، بدون تاثیر نخواهد بود.

آگاهان می گویند که رهبران اسلامگرایی که برای تصاحب قدرت و شکلدهی اسلامی دولت در افغانستان در چند دهۀ گذشته مبارزه کرده اند، پیوندهای عمیق ایدیولوژیک با اخوان المسلمین دارند و به همین دلیل، دورنمایی سیاسی خود را در آیینهء رویداد های مصر می بینند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG