لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: در امور قضا مداخلۀ سیاسی نخواهم کرد


قاضی القضات جدید افغانستان گفته است که با فساد اداری و فساد قضایی مبارزه خواهد کرد
قاضی القضات جدید افغانستان گفته است که با فساد اداری و فساد قضایی مبارزه خواهد کرد

قاضی القضات جدید افغانستان خواستار حمایت حکومت برای ایجاد اصلاحات در قضا شده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از گذشت نزدیک به ده ماه از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی، بلاخره سید یوسف حلیم یکی از اعضای شورای عالی ستره محکمه را به صفت رئیس ستره محکمه معرفی کرد.

آقای حلیم رئیس جدید ستره محکمه، حدود سه هفته پیش به صفت عضو شورای عالی ستره محکمه رای اعتماد ولسی جرگۀ افغانستان را گرفته بود. بر اساس قانون اساسی افغانستان، پس از آنکه اعضای شواری عالی ستره محکمه از شورای ملی رای اعتماد گرفتند، رئیس جمهور صلاحیت دارد که یکی از آنان را با صدور فرمان به صفت رئیس ستره محکمه بگمارد.

شورای ملی افغانستان به انیسه رسولی یگانه نامزد زن برای عضویت شورای عالی ستره محکمه رای اعتماد نداد و اکنون این شورای نه عضوی تنها هشت عضو دارد.

نصرالله ستانکزی، استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل به صدای امریکا گفت از آنجاییکه نصاب شورای عالی ستره محکمه با هفت عضو تکمیل بوده می تواند و نیز هیچ صراحتی در تکمیل بودن "همه اعضای شورای عالی ستره محکمه" برای انتخاب قاضی القضات وجود ندارد، بناً به گفتۀ وی اقدام رئیس جمهور در مطابقت کامل با قانون اساسی است.

آقای حلیم در حالی به ریاست ستره محکمه گماشته می شود که نهادهای قضایی دولت افغانستان نیز آغشته به فساد خوانده شده است.

شماری از حقوقدانان به شمول کبیر رنجبر رئیس اتحادیۀ حقوقدانان دموکرات انتظار دارند که آقای حلیم بتواند اصلاحات مثبت را در نظام قضایی وارد کند و برضد فساد مبارزه کند.

آقای رنجبر می گوید که حل و فصل نشدن به موقع دوسیه ها در محاکم، کُندی در طی مراحل دوسیه ها و فساد در نهاد های قضایی از جمله آزمونهای جدی است که باید رئیس جدید ستره محکمه به آن رسیدگی کند.

مبارزه با فساد اداری و قضایی

قاضی القضات جدید در جریان مراسم معرفی اش وعده سپرد بر ضد فساد اداری و فساد قضایی مبارزه خواهد کرد. او از رئیس جمهور افغانستان خواست تا با وی در راستای تطبیق قانون و تامین عدالت همکاری کند.

آقای غنی گفت که از همه اطلاحات رئیس جدید ستره محکمه پشتیبانی کامل خواهد کرد و هیچ گاهی مداخلۀ سیاسی در امور قضا صورت نخواهد گرفت.

رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت نیز در مراسم معرفی آقای حلیم به کارمندان ستره محکمه ابراز امیدواری کرد که قاضی القضات جدید با حفظ استقلالیت به کارش ادامه خواهد داد.

سید یوسف حلیم ۵۶ ساله در ولایت ننگرها تولد شده است. او از پوهنتون کابل در رشته حقوق و علوم سیاسی به درجۀ لسانس تحصیلات خود را تکمیل کرده است و ماستری اش را در رشته حقوق عمومی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان در ایران به دست آورده است.

XS
SM
MD
LG