لینک های دسترسی

Breaking News

زیان اقتصادی ناشی از کمبود ماهران خارجی در افغانستان


وضعیت نا معلوم سیاسی افغانستان دلیل کاهش کارگران خارجی خوانده شده است
وضعیت نا معلوم سیاسی افغانستان دلیل کاهش کارگران خارجی خوانده شده است

مقام های حکومت وحدت ملی و کارفرمایان افغان می گویند که شمار متخصصان، کارگران ماهر و غیر ماهرخارجی در افغانستان کاهش یافته است و این امر به عنوان عامل دیگر، سبب رکود اقتصادی آن کشور شده است.

مقام ها در وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان می گویند که به درازا کشیده شدن جنجال انتخابات و سردرگمی ناشی از آن به ویژه اوضاع مبهم سیاسی در چند ماه گذشته سبب شده است متخصصین و کارگران ماهر و غیر ماهر از افغانستان بیرون شوند.

واصل نور مهمند، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین گفت که در شش زون افغانستان بیشتر از ۱۰۰ هزار کارگر عادی و غیرماهر خارجی مصروف کار بودند که شمار آنان به گفتۀ وی در چند ماه گذشته کاهش یافته است.

آقای مهمند اضافه کرد که آن وزارت به ۱۷۳۷۶ متخصص و کارگر ماهر خارجی جواز کار توزیع کرده است، اما به گفتۀ وی در مقایسه با سالهای قبل اینک حدود ۲۵ هزار تن آنان در افغانستان فعالیت دارند که نشاندهندۀ کاهش چشمگیر در رقم کارگران متخصص می باشد.

حاجی داود، متصدی و کارفرمای دستگاه تولید البسۀ الماس واقع در بهارستان که بیشتر کارگران ماهر پاکستانی را به کار گماشته است، از بی رنگی و رکود کار و کسب خود شاکی است. او می گوید که عمده ترین دلیل این وضعیت، سردرگمی سیاسی به ویژه معرفی نشدن کابینه است.

دستگاه تولیدی لباس الماس هم اکنون ده کارگر پاکستانی کار می کند. آنان مدعی اند که وضعیت موجود سیاسی در افغانستان که در کنار آن سردی هوا هم اضافه می شود، سبب شده تا شماری از کارگران پاکستانی دو باره به افغانستان برنگردند.

منظور احمد ۲۳ ساله باشندۀ پشاور می گوید که به دلیل جریان دایمی برق و نیز ارزش بلند افغانی نسبت به کلدار پاکستانی، وضعیت کار در افغانستان خوب است.

تا هنوز تذکرۀ هویت الکترونیکی برای شهروندان افغان توزیع نشده است، اما وزارت کار و امور اجتماعی جواز کار برای کارگران خارجی را به گونۀ الکترونیکی تهیه کرده است تا از جعل آن جلوگیری شود. گفتنی است که قیمت جواز برای هر کارگر خارجی مبلغ ۱۰ هزار افغانی است.

سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و ملعولین می گوید که اکنون دفتر اعطای جواز کار به کارگران خارجی در میدان هوایی کابل ایجاد شده است و قرار است دفاتر ثبت و راجستر کارگران و متخصصان خارجی در چهار زون دیگر کشور به زودی ایجاد شود.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG