لینک های دسترسی

Breaking News

غنی برای بررسی حمله قول اردوی شاهین به بلخ رفت


 آمار نشر شده از تلفات حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین یکسان نیست.
آمار نشر شده از تلفات حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین یکسان نیست.

یک روز پس از حملۀ خونین مخالفان مسلح بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، ظهر امروز شنبه، به این ولایت سفر کرد.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در صحبت با صدای امریکا، گفت رئیس جمهور غنی به منظور بررسی همه جانبۀ حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین به ولایت بلخ سفر کرده است.

آقای مینه پال گفت "رئیس جمهور امروز به ولایت بلخ رفتند تا بررسی همه جانبۀ واقعۀ روز جمعه را کنند و در ضمن غم شریکی و تسلیت با مردم بلخ و سربازان اردوی ملی و پرسان از زخمیان حادثۀ دیروز کنند".

براساس گزارش خبرنگار صدای امریکا همین اکنون رئیس جمهور غنی همراه با عطا محمد نور والی بلخ به قول اردو شاهین رسیده اند.

حوالی ساعت ۱:۳۰ چاشت دیروز جمعه زمانی که منسوبین قول اردوی شاهین، برای نماز جمعه در مسجد جمع شده بودند، شماری از مهاجمان مسلح با استفاده از ینفورم نیروهای اردوی ملی و دو موتر رنجر پک آپ، وارد این قول اردو، شدند.

نخست دو تن از مهاجمان، موتر همراه شان را که مملو از مواد انفجاری بود، منفجر ساختند و پس از آن بقیه مهاجمان مسلح با نیروهای امنیتی افغان درگیر شدند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، در صحبت با صدای امریکا، گفت مهاجمان مسلح چاشت دیروز بالای مسجد قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ حمله کردند که در نتیجۀ آن بیش از صد منسوب این قول اردو در جریان عبادت، کشته و زخمی شده اند.

به گفتۀ جنرال وزیری، تعداد مهاجمان ده تن بود و احتمال دارد آمار تلفات منسوبین قول اردو، افزایش یابد.

جنرال وزیری گفت "هشت نفرشان کشته شدند، دو نفر خود را انتحار کردند و از ما متاسفانه اضافه تر از صد نفر شهید و زخمی است".

گزارش‌های نشر شده مبنی بر آمار کشته شدگان و زخمیان رویداد چاشت دیروز جمعه در ولایت بلخ، یکسان نیست.

شورای ولایتی بلخ، تعداد کشته شدگان و زخمیان را ۳۰۰ تن می‌گوید.

شجاع الدین شجاع، یکی از اعضای شورای ولایتی بلخ، در صحبت با صدای امریکا گفت اطلاعات نشان می‌دهد که بیش از ۱۵۰ نظامی در جریان رویداد دیروز کشته ۱۵۰ تن زخمی شده اند.

اما تا اکنون مقام‌های حکومت افغانستان این آمار را تأئید نکرده است.

مقام‌های محلی ولایت بلخ، گفته است که پس از پنج ساعت درگیری مهاجمان مسلح از پا درآمد.

اما گروه طالبان که مسؤولیت این رویداد را به عهده گرفته است، ادعا می‌کند که جنگجویان این گروه هشت ساعت در برابر نیروهای امنیتی افغان، مقاومت کردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها، گفته است که حوالی ساعت دو بجه دیروز جمعه، ده تن از جنگجویان این گروه موسوم به احمد صفی بلخی، ملا لعل محمد ننگرهاری، حافظ نعمت الله کابلی، قاری فدا محمد بغلانی، حافظ ذبیح الله کندزی، اینجینر طلحه وردگ، ملا جواد کندهاری، حافظ ضیا الرحمن خوستی، عبدالبصیر پروانی و محصل محمد نبی غزنوی، بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین حمله کردند.

گروه طالبان، ادعا کرده است که در این حمله ۵۰۰ تن از منسوبین قول اردوی ۲۰۹ شاهین کشته شده است.

XS
SM
MD
LG