لینک های دسترسی

Breaking News

تورخم به روی تردد مسافرین باز شد


 راه تورخم پس از شش روز بسته‌بودن، امروز باز شداما بازار تورخم هنوز مسدود است .
راه تورخم پس از شش روز بسته‌بودن، امروز باز شداما بازار تورخم هنوز مسدود است .

راه تورخم پس از شش روز بسته‌بودن، حوالی ساعت هشت روز شنبه باز شد و به مسافرینی که پاسپورت و ویزه دارند، اجازۀ رفت‌وآمد داده می‌شود.

قسیم شینواری کمیسار تورخم به صدای امریکا گفت که این مسیر پس از گفتگوهای دیروزی آنان و مسؤولین پاکستانی باز شد. او گفت ازدحام مردم زیاد نیست؛ مردم می‌توانند به آسانی رفت‌وآمد کنند.

جاوید یکی از باشنده‌گان محل به صدای امریکا گفت که سرحد تورخم باز شده است؛ اما شمار اندک مسافرین رفت‌وآمد می‌کنند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت که این مسیر در نتیجۀ گفتگوهای دیپلوماتیک باز گردیده و برای ورود و خروج اموال ترانزیتی نیز اجازه داده شده است.

او گفت که کار ساخت یک دروازه در این گذرگاه از سوی پاکستان متوقف شده و این موافقه صورت گرفته است که باید صد متر دورتر از نقطۀ صفری این دروازه نصب شود.

بازار تورخم هنوز مسدود است و تنها پولیس سرحدی و شمار اندکی از مسافرین دیده می‌شوند.

مسیر شهرک سرحدی تورخم پس از آن مسدود گردید که در آنجا مرزبانان افغان، اجازۀ نصب یک دروازه را به نظامیان سرحدی پاکستانی ندادند و سپس درگیری میان دو طرف آغاز گردید.

پس از سه روز درگیری‌های پراگنده سه پولیس سرحدی افغان کشته و بیست‌وسه تن دیگر زخمی شدند. همچنان پاکستان پذیرفته است که در این درگیری، یک افسر نظامی آن کشور کشته و یازده تن دیگر به شمول کارمندان نظامی زخمی شده اند.

سرحد تورخم در حالی باز شد که قرار است حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان به زودی اسلام‌آباد برود.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به صدای امریکا گفت، روی سفر معین سیاسی وزارت خارجه، پس از آن توافق شد که روز پنجشنبه سرتاج عزیز مشاور امور خارجی و امنیت ملی صدراعظم پاکستان، از محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان و صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ این کشور دعوت کرد تا در یک سفر رسمی به اسلام بروند.

هنوز تاریخ دقیق سفر معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان دقیق مشخص نشده است؛ اما آقای غورزنگ گفت که آقای حکمت کرزی به زودی اسلام‌آباد می‌رود.

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان گفته است که ادامۀ تشنج‌ها در تورخم، آب به آسیاب مخالفین مسلح میریزد و زیان‌هایی آن را دو کشور می‌بینند.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه به خبرنگارن گفت، به هر اندازه که تشنج‌ها در تورخم ادامه یابد به همان اندازه مخالفین مسلح از این خلاء استفاده می‌کنند و به همان اندازه زیان‌های اقتصادی به مردمان دو کشور وارد می‌شود.

XS
SM
MD
LG