لینک های دسترسی

Breaking News

موسی زی: مخالفان علاقمند مذاکرات، مصئونیت دارند


وزارت خارجه افغانستان می گوید که برای نمایندگان طالبان و سایر مخالفان مسلح دولت که علاقمند شرکت در جلسات و ملاقات های مشورتی در داخل افغانستان باشند، امنیت و مصئونیت کامل فراهم خواهد شد.

وزیر خارجۀ افغانستان هفتۀ گذشته در شورای ملی اعلام کرد که از این پس تمام مذاکرات، گفتگو ها و مشورت ها میان افغان ها در قبال روند صلح باید در داخل کشور صورت بگیرد.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روزیک شنبه در یک نشست خبری در کابل یکبار دیگر بر ایستادگی حکومت برای انجام مذاکرات میان گروه ها و احزاب مختلف افغان ها در داخل افغانستان تاکید کرد.

اما شماری از تحلیلگران مسایل سیاسی، اقدامات تازۀ حکومت را با دعوت همیشگی رییس جمهور افغانستان از گروه طلبان مقایسه میکنند که با گذشت یک دهه هنوز هم مورد پذیرش مخالفان مسلح قرار نگرفته است.

وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی به این باور است که طالبان این طرح را هرگز نپذیرفته و نیز به تعهدات ایالات متحده اعتماد نمی کنند. از همه گذشته به باور آقای مژده طالبان حکومت کابل را به رسمیت نشناخته و حاضر به هیچگونه معامله یی با آن نیستند.

آقای مژده می افزاید که حزب اسلامی افغانستان با چنین طرح مشکلی نداشته و حتا پیش از اعلام این تعهد حکومت، چندین بار هیئت های آن گروه به کابل آمده و پس از انجام مذاکرات دو باره رفته اند.

این تحلیلگر سیاسی می گوید که انجنیر قطب الدین هلال، معاون حزب اسلامی حکمتیار چندی پیش در نشستی با مقام های دفتر یوناما در کابل موضوع امنیت و مصئونیت مذاکره کنندگان را مطرح کرده بود.

این مقام حزب اسلامی گفته بود که کم از کم یک منطقه یا یک ولسوالی در افغانستان به عنوان منطقۀ صلح اعلام شود که در آن نیرو های هیچ گروهی حضور نداشته باشد تا همه شرکت کنندگان در آنجا نشست کنند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG