لینک های دسترسی

Breaking News

احمد رشید: طالبان جز مذاکره گزینۀ دیگر ندارند


احمد رشید نویسنده برجسته پاکستانی میگوید رهبران طالب، گزینه دیگری به جز مذاکرات صلح در اختیار ندارند. رشید می گوید که تغییراتی در پالیسی حکومت پاکستان در قبال افغانستان به چشم می خورد.

رهبران طالبان باید رویای استقرار مجدد امارات اسلامی طالبان که در آن ملا محمد عمر، امیرالمومنین و حکمروای مطلق باشد را از سر بیرون کنند.

عدم امکان برگشت طالبان

احمد رشید که مشهور ترین نویسندۀ مسایل طالبان پنداشته می شود به رادیو آشنا گفت که طالبان گزینه یی جز گفتگو با دولت افغانستان و جستن راه حل سیاسی برای جنگ، در اختیار ندارند.

این نویسندۀ پاکستانی می افزاید "آنچه که طالبان را به سوی صلح سوق میدهد قضاوت درست و یا منطق خواهد بود. آنان می دانند که دیگر نمی توانند افغانستان را تسخیر کنند. حکومت قویتر شده است، اقوام غیر پشتون هم توانایی بیشتر کسب نموده و هیچگاه خواهان از دست دادن قدرت خود نخواهند بود. در حقیقت طالبان با یک جنگ ختم نشدنی روبرو هستند، که نهایت آن ناکامی خواهد بود. آنان به این نتیجه رسیده اند که در نقش یک قوه سیاسی بهتر میتوانند منفعت ببرند."

تغییر در موقف پاکستان

رشید با تایید گزارشاتی که گویا پالیسی دولت پاکستان، به ویژه ارتش و سازمان اطلاعات آن کشور، در قبال افغانستان تغییر کرده است می گوید که طالبان بدون حمایت پاکستان به جنگ ادامه داده نخواهند توانست.

همزمان با تغییر احتمالی پالیسی پاکستان، تقرر جان کری، سناتور شناخته شدۀ امریکایی در سمت وزیر خارجۀ امریکا، به باور احمد رشید، می تواند روند مذاکرات صلح در افغانستان را نیروی تازه ببخشد. باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، سناتور کری را بحیث وزیر خارجه نامزد کرده است.

جدیت امریکا، شرط پیروزی

آقای رشید می گوید "ناکامی مذاکرات قطر، بی میلی و سرسری گرفتن مسله توسط امریکایی ها بود. وزارت دفاع ایالات متحده نیز مخالف مذاکره با طابان بود. باید یک جهبه متحد شامل وزارت خارجه امریکا، اردوی آن کشور و ادارت مختلف از این مذاکرات حمایت کنند. از جانبی هم ایالات متحده باید موقف پاکستان را در قبال طالبان و افغانستان تغیر دهد، در ضمن باید در داخل افغانستان هم روی این موضوع کار زیاد صورت گیرد زیرا بعضی از گروه های مخالف حکومت راضی به مذاکره با طالبان نیستند."

اما خوشبینی های آقای رشید تا چه حد با رویدادهای افغانستان سازگاری دارد؟ در افغانستان جنگ همچنان به شدت ادامه دارد و طالبان ضمن رد هرگونه مذاکرات مستقیم با کابل، خواستار از سرنویسی قانون اساسی استند.

هند به حیث قدرت منطقه

قوی کوشان، روزنامه نگار افغان و مدیر مسؤول هفته نامه امید می گوید "حضور ملموس هند در افغانستان و کمک های متنابه آن کشور به افغانستان، سخت برای پاکستان گران تمام شده و می شود. اینکه طالب ها به چی شکل تا به حال سوق و اداره شده است آقای احمد رشید خود آنرا بیان داشته و میگوید اگر آی اس آی از طالب حمایت نکند، دیگر طالبی وجود نخواهد داشت. در حالیکه دیگر آی اس آی وجود نمیداشته باشد اگر طالب نباشد."

آقای کوشان می گوید که پاکستان برای دفاع از سرحدات غربی و شرقی خود به این گروه های جنگی نیاز دارد. اما به گفته او انتظار نباید داشت که پاکستان بدون داشتن یک دست بلند در حکومت آینده افغانستان، دسترسی به بازار های آسیای مرکزی و داشتن یک ستراتیژی عمیق در برابر تهدید احمتالی از جانب هند، نخواهد گذاشت تا آرامش نسبی در افغانستان آید.

اگر چه 2012 سالی پُر از مشکلات زیاد برای افغانستان بود، برای برخی ها حل سیاسی جنگ در سال 2013 هنوز ممکن بنظر می رسد. افغانها، همانند مردمان سایر کشورها، با امیدواری سال نو میلادی را آغاز می کنند – سالی که در آن اختلافات دور میز مذاکره حل گردد، نه با بمباردمان و حملات انتحاری.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG