لینک های دسترسی

Breaking News

ایدز، یکی از فاجعه بار ترین واگیری در تاریخ بشریت


امروز یکشنبه اول دسامبر مصادف است به روز جهانی مبارزه با ایدز که از سال ۱۹۸۸ تاکنون هر سال برگزار می گردد.

فعالان مبارزه با اچ آی وی-ایدز میگویند روز جهانی مبارزه با ایدز به دلیلی حایز اهمیت است که به مردم و حکومت ها یادآوری می کند که ویروس ایدز ریشه کن نشده و تهدید جدی صحی به جهانیان است.

از روز جهانی مبارزه با اچ ای وی ایدز امروز یکشنبه در شهر های هرات، مزار و کابل نیز تجلیل به عمل امد. مقامات صحی در هرات گفته اند تعداد بیماران مبتلا به ویروس ایدز امسال به ١٢٩ نفر رسیده در حالیکه این تعداد سال گذشته ٥٨ نفر ثبت گردیده بود. به اساس مقامات صحت عامه افغانستان در حال حاضر ١٥٠٠ نفر مبتلا به این بیماری در افغانستان ثبت میباشند.

آنگ سان سوچی رهبر مخالف حکومت برما به مناسب روز جهانی مبارزه با ویروس اچ آی وي ایدز امروز یکشنبه در آسترالیا کمپاین "یو ان ایدز" را با شعار عدم تبعیض در برابر بیماری ایدز افتتاح کرد "ما بخاطر عقاید سیاسی ما مورد تبعیض قرار میگیریم. تبعیض بر اساس نژاد، مذهب، عقیده یا معیوبیت جسمی یا بیماری، در یک جامعه مدنی غیر قابل قبول است."

در نایجیریا، بازیکنان فوتبال، شخصیت های سرشناس و فعالین روز شنبه به منظور بلندبردن سطح اگاهی عامه در مورد ویروس اچ آی وی ایدز گرد هم جمع شدند. اما فعالین میگویند رساندن این پیام به همگان دشوار است.

ایفونیی اسومبا، از کمیته جلوگیری از ویروس ایدز، میگوید مشکل جدی عدم آگاهی مردم است "بعضی مردم حتی نمی دانند که با انجام چه کاری به این ویروس آلوده خواهند شد و چه باید بکنند و یا نکنند تا از ابتلا به این ویروس در امان بمانند. این امر به یک مشکل جدی مبدل گشته است و اکثراً توجه از ویروس اچ آی وی به مسایل دیگر جلب گردیده که این نیز کاری درستی نیست."

سپسوشیا وندیرا کزیبو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد در بخش ایدز در قاره افریقا، میگوید در افریقا در عرصه مبارزه علیه ایپدمی ایدز خوشبینی بوجود امده است.
تجلیل از روز جهانی مبارزه علیه ویروس ایدز
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00

خانم کزیبو میگوید علاوه بر فواید تکنالوژی باید مکررا تاکید به عمل آید" دلیل اول خوشبینی پیشرفت تکنالوژی است که نشان میدهد چه کنیم. اما از تجربه که در ده الی بیست سال گذشته بدست اورده ایم به ما نشان میدهد که با وجود تکنالوژی باید به رفتار مردم نیز رسیدگی کنیم. در کنار استفاده از تکنالوژی باید همواره به فرستادن پیام خود نیز تاکید کنیم که نشان میدهد به کمک ان سطح سرایت مرض کاهش یافته است."

مرکز جلوگیری از بیماری در امریکا میگوید در حال حاضر ۳۵ میلیون نفر در جهان با اچ آی وی- ایدز زندگی میکنند. اچ آی وی، ویروس عامل بیماری ایدز است.

روز جهانی مبارزه با ایدز فرصتی برای مردم جهان است تا در مبارزه علیه این بیماری متحد شوند، از مبتلایان حمایت کنند و یاد جان باختگان را گرامی بدارند.

مبارزین میگویند به جمع اوری کمک های مالی برای یافتن تداوی به این بیماری، افزایش سطح آگاهی عامه، مبارزه با تعصب علیه مبتلایان، و بهبود اطلاع رسانی برای جلوگیری به ابتلا از این بیماری نیاز مبرم وجود دارد.
XS
SM
MD
LG