لینک های دسترسی

Breaking News

ننگ ابتلا، سد بزرگ سر راه درمان ایدز


فعالان می گویند که ابتلا به ایدز جرم نیست
فعالان می گویند که ابتلا به ایدز جرم نیست

باوجود پیشرفت های طبی برای درمان ایدز، لکۀ بدنامی به حیث عامل قوی در مقابل تداوی بیماران این بیماری کشنده باقی مانده است.

صدای امریکا با تهیۀ مستندی از راز هایی پرده برداشته است که سد راه مجادله با ایدز شده است.

ننگ ابتلا به ایدز از نخستین روز های تشخیص، این بیماری را همراهی کرده است. در دهۀ ۱۹۸۰ میلادی ، زمانیکه HIV/AIDS شایع شد، لکۀ ننگ و بدنامی آن دو گروه مشخص – همجنسگرایان و معتادین - را هدف قرار داد که از لحاظ تأریخی همواره بدنام بوده اند.

با گذشته بیشتر از سه دهه، ایدز امروز چهرۀ دیگری به خود اختیار کرده است. آمار و ارقام نشان می دهد که HIV امروز نسبت به هرکس دیگر، زنان افریقایی را شکار می کند.

اما، طوری که در مستند صدای امریکا بازتاب یافته است، با گستردگی ایدز، لکۀ ننگ و بدنامی مبتلایان آن نیز مانند خود این بیماری سرسخت و بادوام است.

لکۀ بدنامی ایدز از کمبودیا گرفته تا نایجیریا و یوگندا مانند گذشته و بدون تغییر مانده است. اما داکتر انتونی فوشی می گوید که در کشور های پیشرفته، مانند ایالات متحده و کانادا نیز، بدنامی تا هنوز ضمیمۀ بیماری ایدز است.

داکتر فوشی می گوید که در ایالات متحده، به حیث کشور پیشرفته، همانگونه که در فلم دیده شد، ایدز با خود بدنامی دارد که مردم را از یافتن درمان و مراقبت مناسب در وقت مناسب باز می دارد.

در نایجیریا، که همجسنگرا بودن غیر قانونی است، فیانی کیلی ارزولایک، فعال حقوق همجسنگرایان تصویر تأریکی از لکۀ بدنامی بیماری ایدز را ترسیم کرد.

ارزولایک گفت: " باور نکردنی است که با اینگونه کار در نایجیریا تا هنوز زنده مانده ایم و چگونه توانستیم به خدمات صحی و اجتماعی دسترسی پیدا کنیم به خاطریکه زندگی نسبت به گذشته پُرباک تر شده می رود."

عامل بازدارندۀ دیگر

داغ ننگ بیماری ایدز نه تنها بیماران، بلکه داکتران و عرضه کنندگان خدمات صحی را نیز متأثر می سازد.

داکتر جولیو مونتنیر که چند دهه را صرف کار در این بخش کرده است، ننگ ابتلا به ایدز را یک عامل احتمالی عدم پیشرفت های مهم در عرصۀ درمان قطعی این بیماری می داند.

داکتر مونتنیر به گونۀ مسال از تلاش ها برای ایجاد یک مرکز توزیع سوزن پاک پیچکاری برای معتادین مواد مخدر در شهر ونکوور کانادا صحبت می کند.

آقای مونتنیر گفت: "با کار درین عرصه بدنام می شویم... از من و دوستم که داکتر قلبی استیم، همواره پرسیده می شود که چرا شما مواظب معتادین و بیماری ایدز استید."

مونتنیر پاسخی به این پرسش فراهم نمی کند که چرا داکتر قلب در بخش درمان ایدز فعالیت دارد و می گوید که به چنین تشریح اصلاً نیاز ندارد.

این یکی از بسیار سوالاتی است که با این ویروس مرگبار در هم آمیخته است و مانند ناسوری همگام با مجادله بر ضد ایدز ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG