لینک های دسترسی

Breaking News

سیما سمر: شورای عالی صلح برای تامین صلح تلاش نمی کند


سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از یازدهمین سالروز تاسیس این کمیسیون در ولایت هرات دولت و جامعه جهانی را در تامین امنیت طی یازده سال اخیر ناکام خواند.

سیما سمر، رئیس این کمیسیون گفت که نبود امنیت کامل باعث شده است تا فعالیت های کمیسیون یاد شده در ولایات و نقاط دور دست افغانستان محدود تر از هر زمان دیگر شود.

خانم سمر گفت که ساحۀ نظارت آن کمیسیون به دلیل نا امنی روزبروز محدود شده می رود. او عدم تطبیق قانون، بیسوادی و سطح پایان آگاهی مردم را از چالش های دیگر فرا راه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان عنوان کرد.

خانم سمر همچنان گفت که تنها در دو ماه اول سال روان نزدیک به یک هزار غیر نظامی کشته و زخمی شده اند که در مقایسه با سال گذشته ده در صد افزایش را نشان می دهد. او از طرف های درگیر چه حکومت و همکاران بین المللی شان و چه مخالفان حکومت خواست تا از غیرنظامیان به صفت سپر انسانی استفاده نکنند.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتقاد از عملکرد شورای عالی صلح برای پایان بخشیدن به جنگ گفت که هیچ یک از اعضای این شورا برای تامین صلح تلاش نمی کند.

خانم سمر با صراحت کامل گفت که شورای عالی صلح نمی تواند صلح را در افغانستان تامین کند. به باور رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مخالفین حکومت قوی نیستند بلکه دولت و نهاد های امنیتی افغان ضعیف استند.

این گفته های رئیس کمیسیون حقوق بشر در حالی بیان می شود که از سه روز به این سو، مسئولان این کمیسیون سومین کنفرانس بازنگری از فعالیت های گذشته خود در ولایت هرات را دایر کرده اند.
XS
SM
MD
LG