لینک های دسترسی

Breaking News

معاون القاعده و یکی از طراحان حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ کشته شد


به سلسلۀ حملات اخیر ایالات متحده بر الباب و حومۀ آن، در یک حملۀ طیاره بی پیلوت در شمال سوریه یک رهبر ارشد القاعده کشته شده است. وی در طرح حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر نیویارک و واشنگتن دخیل بود.

چندین ساعت بعد از حملۀ طیاره بی پیلوت بروز یکشنبه، جهادیست ها در چندین ویب سایت شان مرگ ابو الخیر ال مصری را تأیید نمودند. وی سال گذشته بحیث معاون رهبر این گروۀ تروریستی تعین شده بود.

ابو الخیر ال مصری با اسامه بن لادن یکجا در افغانستان نیز جنگ نموده بود. وی بعد از ده سال توقیف در ایران، بعد از تهاجم نظامی امریکا به افغانستان از آنجا فرار نمود. قرار گزارشات، وی با یک دیپلومات ایرانی که در یمن توسط القاعده اختطاف شده بود تبادله شده بود.

مرکز تجارت بین المللی جدید در حال ساختمان در نیویارک
مرکز تجارت بین المللی جدید در حال ساختمان در نیویارک

مقامات امریکایی حمله را تأیید نموده اند ولی در مورد اینکه ال مصری ۵۹ ساله، یک همکار نزدیک ایمان الظواهری رهبر القاعده، یک تبعۀ مصری و یکی از دامادان اسامه بن لادن، در اثر فیر یک راکت بر یک موتر خورد که ال مصری در بین آن بود و وی کشته شده است، چیزی نگفته اند.

تصاویر ویدیویی که توسط جهادیست ها انتشار یافته یک موتر خورد را نشان میدهد که در کنار یک جاده ار بین رفته است. این تصاویر یک شگاف بزرگ را بر سقف موتر نشان میدهد. خبر کشته شدن ال مصری برای اولین بار توسط چارلس لیستر نویسندۀ کتاب "حهادی های سوریه" گزارش داده شد و آنرا یک "خبر بزرگ" توصیف کرد. وی افزود :" ابو الخیر ال مصری شخصأ جلسۀ القاعده را برای طرح حمله بر نیویارک ترتیب داده بود".

گفته شده که ال مصری در جولای ۲۰۱۶ با نشر یک پیام ویدیویی با القاعده قطع رابطه نموده و با گروۀ سوری جبهۀ النصره پیوسته بود.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG