لینک های دسترسی

Breaking News

تدابیر شدید امنیتی در امریکا و کانادا در پی تهدید الشباب


جه جانسن، وزیر امنیت ملی ایالات متحده امریکا
جه جانسن، وزیر امنیت ملی ایالات متحده امریکا

وزارت امنیت ملی ایالات متحده امریکا می گوید از دسیسۀ معتبر و مشخصی بر ضد فروشگاه بزرگ امریکا در بلومنگتن ایالت منیسوتا و یا در دیگر مرکز تجارتی داخلی اطلاعی ندارد.

این بیانیه به تعقیب نشر یک ویدیو ناوقت شنبه ایراد شد که فکر می شود مربوط به الشباب، گروه مرتبط با القاعده در سومالیا است.

آن گروه خواستار حمله بر فروشگاهای بزرگ غربی شده است. آن گروه مسوولیت حمله بر فروشگاه ویست گیت نایروبی را که در آن ٦٧ تن کشته شد بعهده گرفته است.

در ویدیوی نشر شده، شخص نقاب‌پوش در مورد این حمله مفصل صحبت کرده است."وقتی تعداد اندک جنگنده های مجاهدین می توانند کنیا را برای تقریبا یک هفته به حالت توقف بیاورد، درین صورت یک مجاهد متعهد در غرب نیز می تواند مراکز فروش را در تمام جهان که مالکان آنها امریکایی یا یهودی است به چنین حالتی دربیاورد. فرق نمی کند که این فروشگاه امریکا در منیسوتا باشد، یا مرکز فروشات ویست ادمنتن درکانادا باشد، یا این که مراکز فروشات ویست فیلد در سرتاسر جهان غرب باشد."

حمله کننده در ویدیو، از حملات بیشتری در کنیا به تعقیب عملیات اردوی این کشور علیه الشباب در کشور همسایه سومالیا خبر داد. صحت و ثقم این ویدیو به طور مستقلانه تایید نشده است.

تدابیر امنیتی در امریکا

جه جانسن، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده که بروز یکشنبه در چینل تلویزیون ان بی سی ظاهر شد، گفت که گروههای جدیدی مانند دولت اسلامی با تقلید از القاعده از ویدیو ها، نشریات و رسانه های اجتماعی و انترنت برای پخش اطلاعات در جوامع سایر کشورها کار گرفته و می کوشد تا عاملان مستقل انفرادی را ترغیب به خشونت نماید.

جانسن گفت "ماباید زیاد محتاط باشیم. ازین سبب ما امنیت را تقویت می کنیم زیرا تقاضاهایی برای حملات در کانادا و اروپا بعمل آمده است. بنا برین در پاسخ به آن من حضور خدمات حفاظتی فدرال را در تاسیسات فدرال چندماه قبل ازدیاد بخشیدم. من مطمئنم که امنیت این فروشگاه بزرگ که مرئی یا نامرئی باشد تقویت شود. اما باید محتاط بودن مردم و آگاه بودن آنان نیز شامل این موضوع باشد. هرگاه چیزی را ملاحظه می کنید آنرا بیان کنید و آن تنها در شعار نباشد."

فروشگاه بزرگ امریکا که در جوار محل زیست یک تعداد قابل ملاحظه امریکایی های سومالی تبار موقعیت دارد، می گوید که در پاسخ به این ویدیو اقدامات امنیتی بیشتری را اتخاذ کرده است.

مقامات حکومت فدرال روز پنجشنبه مردی را از منیسوتا به ظن حمایت از دولت اسلامی و دروغ گفتن در یک تحقیق دهشت افگنی مجرم شناخته اند. حمزه ناج احمد همراه با سه تن دیگر در نوامبر که می خواستند از طریق ترکیه به سوریه بروند توقیف شدند.

به همین ترتیب، پولیس کانادا نیز گفت که فروشگاه بزرگ ویست ادمنتن از ترتیبات امنیتی فوق العاده ای برخوردار است و آنها از جوامع مسلمان سومالی خواسته اند تا در رفع این تهدید پولیس را کمک کنند.

آگاهان امور می گویند که فروشگاه‌ها اهداف آسانی اند، از این سبب چنین تهدیدها باید جدی گرفته شود و گروهای دهشت افگن نیز به اهمیت تبلیغات خویش واقف اند.

وزیر امنیت داخلی ایالات متحده می گوید که گروهای مسلمان امریکایی به او می گویند که گروهای دهشت افگن مانند دولت اسلامی سعی می کنند اسلام را گروگان گیرند. هرگاه به آنها اسلامی خطاب شود این کار در منطقه به این گروها قانونیت می بخشد، چیزی که لیاقت آنرا ندارند.

گزارشگر: ویکتور بیتی، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG