لینک های دسترسی

Breaking News

پلان القاعده برای برگشت به افغانستان


جنگجویان القاعده
جنگجویان القاعده

رهبر شبکه القاعده در افغانستان در صدد زمینه سازی استقرار و از سرگیری جنگ در افغانستان است.

مقامات امریکایی می گویند که رهبر شبکه القاعده در افغانستان در صدد زمینه سازی از سرگیری جنگ این سازمان بعد از خروج نیروی های امریکایی و بین المللی از کشور جنگ زده افغانستان است. حکومت امریکا هوشدار داده که در صورت عدم امضای پیمان امنیتی با افغانستان، آن کشور ترک خواهد کرد.

به اساس گزارش آژانس خبری اسوشیتید پرس، فاروق القطری، رهبر گروه القاعده در افغانستان روابط اش را در محلات این کشور تحکیم بخشیده و تعداد اندک از تندروان مجرب را با خود به افغانستان آورده تا نسل جدید جنگ جویان را آموزش بدهد.

این در حالیست که مقامات نظامی و استخباراتی امریکا می گویند که آنان حملات طیاره های بی پیلوت شان را علیه مواضع رهبر القاعده در مناطق کوهستانی ولایات کنر و نورستان افزایش داده اند.

افزایش اعضای القاعده در افغانستان

مایک راجرز، رییس کمیته استخبارات امریکا، گفته است که تعداد اعضای القاعده در افغانستان افزایش یافته است، ولی هنوز تعداد آنان از چند تن که ایالات متحده در گذشته تشخیص داده بود، بیش نیست.

به گفته مایک راجرز، این گروه منتظر خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ است.

ایالات متحده می خواهد تا ده هزار عسکر آن کشور بعد از ختم ماموریت جنگی در پایان ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بماند تا نیرو های امنیتی افغانستان را آموزش بدهند و ماموریت مبارزه علیه ترورزم را نیز انجام دهند.

ولی بارک اوباما، رییس جمهور امریکا هوشدار داده که بدون امضای توافق نامه امنیتی با افغانستان، ایالات متحده تمام عساکرش را از آن کشور بیرون خواهد کرد.

بعد از صحبت تلفونی در جریان این هفته با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، آقای اوباما به وزارت دفاع کشورش هدایت داد تا پلان گزینه صفر را روی دست گیرد.

شماری از مقامات امریکایی گفته اند که شبکه القاعده تهدید جدی که زمان آغاز جنگ علیه این گروه بود، نیست و تعداد آنان فقط به صدها تن می رسد.

شماری از مقامات استخباراتی امریکا می گویند شبکه القاعده در افغانستان که رهبری آن را فاروق القطری بر عهده دارد به شکلی در انزوا قرار گرفته و حتی سلاح و پول مورد نیاز شان را از طالبان به دست میاورند، در حالیکه در گذشته، موضوع بر عکس بود.

به گزارش اسوشیتید پرس، زمانی که فاروق القطری به مناطق پر جمعیت سفر می کند، در میان زنان و کودکان پنهان می شود، زیرا وی می داند که نیرو امریکایی حمله نخواهند کرد.

گزارش: AP
برگردان دری: خالد مفتون
XS
SM
MD
LG