لینک های دسترسی

Breaking News

الشباب بیعت به داعش را تحمل نمی کند


حامیان گروه دولت اسلامی در بین جنگجویان در افریقا
حامیان گروه دولت اسلامی در بین جنگجویان در افریقا

ادامه بیعت به القاعده یا بیعت تازه به گروه دولت اسلامی به یکی از جنجالی ترین مسایل درونی گروه الشباب مبدل گردیده است.

اختلافات این هفته پس از آن شدت یافت که جنگجویان این گروه شیخ حسین عبدی گیدی، یکی از قوماندان های پیشین شانرا هلاک کردند. گفته میشود که شیخ حسین سعی داشت اعضای الشباب را برای حمایت از گروه دولت اسلامی، قانع کند.

به دنبال کشته شدن شیخ حسن، ابو عبدالله، رهبر الشباب در ساحه شبلی سفلا به اعضای این گروه هشدار داده است که در صورت بیعت به گروه دولت اسلامی "حذف" خواهند شد.

عبدالله تاکید کرد که الشباب متحد بود و با یک امیر است و آنها از رهبر خود در هر حالت چی بد و یا خوب، حمایت خواهند کرد. او خطاب به جنگجویان این گروه گفت اگر مربوط به کدام گروه دیگر استند بهتر است به همان جا بروند، اگر پرچم دیگری دارند، آن را با خود ببرند. عبدالله اضافه کرد که این مفکوره در بین گروه الشباب عملی نبوده و حتی اگر ریش بلند بگذارند، سربریده خواهند شد.

این تهدیدهای رهبر گروه الشباب در ساحه شبلی سفلا شوخی نبود. به تاریخ ۱۶ نوامبر، یک قوماندان دیگر الشباب بنام شیخ بشیر ابو نومان، که گفته می شد طرفدار گروه دولت اسلامی بود با هشت تن دیگر در یک درگیری فرقوی در نزدیکی شهرک ساکو، کشته شد.

دشواری در شکستن ارتباطات

الشباب، ارتباط دیرینه با القاعده داشته و پیشینه آن به دهه ۱۹۹۰ میلادی میرسد. در آن زمان، القاعده چند رهبر ارشد الشباب را در کمپ های شان در افغانستان و پاکستان، تعلیم داده بودند، و دو گروه در سال ۲۰۱۲، رسماً به هم پیوستند.

به نظر میرسد که شماری از اعضای الشباب، که بیشتر در صفوف پائین قرار دارند، از موفقیت های گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، هیجان زده شده اند. برعکس آن، القاعده با حملات استخباراتی ایالات متحده فلج شده و الشباب هم ساحات زیادی را که قبلاً تحت کنترول داشت با موفقیت ماموریت اتحادیه افریقایی در سومالیه، از دست داده است.

ماه قبل، گروه دولت اسلامی یک سلسله ویدیو ها را که مخاطب اش الشباب بود، به نشر رسانیده و از جنگجویان این گروه تقاضای بعیت به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش را نموده است. رهبران الشباب با رد این تقاضا گفته اند که میخواهند به عنوان بخشی از القاعده به فعالیت های خود ادامه دهند.

ابو عبدالله میگوید میخواهند کسانی باشند که خلافت اسلامی را ایجاد کرده و اساس آن را بگذارند.

بوکوحرام، گروه تندرو اسلامی دیگر که در افریقا فعال میباشد و مقر آن نایجریا است، در ماه مارچ سال جاری، حمایت خود را از گروه دولت اسلامی اعلام کرد و این موضوع هم باعث شد که شاید الشباب دنباله رو آنان شود.

یک عضو پیشین الشباب تخمین میزند که در حدود ۲۰۰ جنگجوی طرفدار گروه دولت اسلامی در بین الشباب وجود دارد. اما یک کارشناس امور امنیتی این تعداد را ۳۰۰ نفر رقم زده است، که در هر حال اکثریت جنگجویان الشباب را در بر نمی گیرد.

در ساحه نیمه خود مختار پونتلند، سومالیه، عبدالقدیر مومن، یک ملای عضو الشباب، ماه قبل، وفاداری خود را به گروه دولت اسلامی اعلام کرد اما تاکنون به خاطر این حمایت، هدف الشباب قرار نگرفته است.

هفته قبل، حسن شیخ محمد، رئیس جمور سومالیه به خبرگزاری اسوشیدیت پرس گفت که او تفاوت اندکی را بین القاعده و گروه دولت اسلامی می بیند. به گفته شیخ محمد، در نهایت، ثمره هر دو گروه یکسان است. آنها یک نیروی شیطانی میباشند که هدف شان بربادی است، چی که نامشان را القاعده بگذارید و یا داعش.

ظهور گروه دولت اسلامی نه تنها تندوران اسلامی مستقر در افریقا را منشعب ساخته است بلکه شماری از گروه های چون تحریک طالبان هم که در پاکستان مستقر میباشد، به گروه دولت اسلامی و باقی آن به اختر محمد منصور، رهبر جدید طالبان بعیت کرده اند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان؛ ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG