لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت حدود یک میلیون مهاجر از ایران و پاکستان به افغانستان


امسال نزدیک به ۹۳۰ هزار مهاجر از پاکستان و ایران به کشور برگشت نموده اند
امسال نزدیک به ۹۳۰ هزار مهاجر از پاکستان و ایران به کشور برگشت نموده اند

مقامات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گویند، از آغاز سال روان تا کنون صدها هزار مهاجر از ایران و پاکستان به کشور برگشت کرده اند.

بر اساس ارقام رسمی حدود هفت میلیون افغان در کشورهای مختلف مهاجر اند که از این میان نزدیک به پنج میلیون آن در ایران و پاکستان به سر می‌برند.

فاضل احمد عظیمی معین مسلکی وزارت مهاجرین امروز در یک نشست خبری در کابل گفت "نزدیک به ۹۳۰ هزار نفر از پاکستان و ایران به کشور برگشت نموده اند، در عین حال آمارهای موجود نشان می‌دهد که کسانی که بیجا شده اند، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر است".

آقای عظیمی افزود که برعلاوۀ این ارقام حدود یک میلیون بیجاشدۀ داخلی در مرکز و ولایات وجود دارند که هنوز به صورت رسمی ثبت نشده اند.

در جنگ های اخیر بیش از ۹۰ هزار فامیل از ولایات کندز، فراه، ارزگان، ننگرهار، فاریاب، هلمند، غزنی، سرپل، پکتیا، بغلان و بادغیس در ۹ ماه گذشته بیجا شده اند که به گفتۀ مقامات در وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، 33 فیصد این خانواده‌ها دوباره به محلات اصلی برگشته اند.

موضوع عودت مهاجرین از خارج به ویژه ایران و پاکستان و رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی آزمون بزرگ حکومت افغانستان در زمستان پیشرو شمرده می‌شود.

حکومت افغانستان با نهادهای بین‌المللی تلاش دارد تا راهکاری را برای اسکان مهاجرین عودت‌کننده و بیجاشدگان داخلی روی دست گیرد. به همین منظور پالیسی ملی بیجاشدگان داخلی و عودت‌کنندگان را ایجاد کرده است.

بر اساس این پالیسی برای بیجاشدگان و عودت‌کنندگان اسکان، ارایه خدمات و کمک صورت می‌گیرد.

قرار بود که پلان عملی این پالیسی از ولایت ننگرهار آغاز شود؛ اما معین وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان گفت، در همکاری با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرینو مؤسسۀ موسوم به WHH پلان عملی پالیسی ملی بیجاشدگان داخلی از ولایت هرات آغاز گردد؛ زیرا به دلیل جنگ و برخی مشکلات دیگر این کار در ننگرهار صورت نگرفت.

از سوی دیگر قسیم حیدری معین ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان گفت، ۵۸ فیصد بیجاشدگان داخلی کودکان اند.

او این مسأله را "فاجعۀ خیلی بزرگ" خواند و گفت، تلاش‌ها برای اسکان مجدد بیجاشدگان داخلی و عودت‌کنندگان جریان دارد.

این در حالی است که دولت افغانستان برای رسیدگی به عودت‌کنندگان و بیجاشدگان داخلی، از جامعۀ جهانی ۱۵۰ میلیون دالر کمک درخواست کرده است.

XS
SM
MD
LG