لینک های دسترسی

Breaking News

ایمن الظواهری، رهبر جدید القاعده شد


ایمن الظواهری، رهبر جدید القاعده شد
ایمن الظواهری، رهبر جدید القاعده شد

ایمن الظواهری معاون اسامه بن لادن ، رهبر جدید القاعده در مصر متولد و در یک خانواده مرفه پرورش یافته است، ولی تجارب زندگی وی را به یک دهشت افگن افراطی مبدل نمود.

ظواهری، داکترجراح میباشد ولی مفکوره هایش ویرا به انسانی فتنه انگیز مبدل نموده است.

حال ظواهری بعد از انکه شش هفته قبل اسامه بن لادن در اثر عملیات امریکا در پاکستان کشته شد، رهبری این سازمان را اتخاذ میکند.

قبلاً وی سمت معاونیت رهبری این شبکه دهشت افگنی را بر عهده داشت و با قابلیت های تشکیلاتی که دارد برای اولین بار بم گزاری های انتحاری و تشکیل گروه های مستقل دهشت افگنی را آغاز نمود.

جهاد وی یک هدف دارد و آن اینکه تا جائیکه مقدور است به امریکایی ها و متحدین آن مخصوصاً اسرائیل ضربه و صدمه رسانیده شود.

گفته میشود که ایمن الظواهری در مناطق کوهستانی بین سرحدات افغانستان و پاکستان مستقر میباشد و ایالات متحده برای کسب اطلاعات در مورد وی مبلغ ۲۵ ملیون دالر را انعام تعین نموده است. ظواهری در پیام های ویدویی خود همواره ایالات متحده را محکوم نموده و گفته است که مبارزه القاعده تا زمانی که قدرت های خارجی در سرزمین مسلمانان حضور خواهند داشت، ختم نخواهد شد.

در دهه ۱۹۶۰ مصر برهبری جمال عبدل ناصر به شیوه روس ها حکمروایی مینمود، وظواهری از طرز رفتار با اسلامیست ها ناراحت شده و در جریان تصیل در فاکولته طب، یک گروه تندروان را بنام گروه جهاد اسلامی مصر تشکیل نمود.

ظواهری در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار در جمع مجمع صلیب سرخ به پاکستان مسافرت نمود و در شهر پشاور به تداویی مجاهدین افغان پرداخت. در همین سال وی برای اولین بار از افغانستان هم دیدار نمود.

بعداً اسم وی در جمع صد ها نفری ظاهر شد که در قتل انور السادات رئیس جمهور فقید مصر در سال ۱۹۸۱ دخیل بودند. وی از این اتهام برائت گرفت ولی سه سال را بجرم داشتن سلاح های غیر قانونی در زندان سپری نمود. در سال ۱۹۸۴ بعد از رهایی از زندان وی دوباره به پشاور رفت و از جنگ مجاهدین افغان علیه شوروی حمایت نمود و بحیث داکتر شخصی اسامه بن لادن استخدام شد.

در سال ۱۹۹۸ ظواهری معاون بن لادن گردید. و در اواخر همان سال، ایالات متحده این داکتر مصری را متهم به مساعدت در اداره بم گزاری ها در سفارت های امریکا در کنیا و تانزانیا نمود.

ظواهری همچنان متهم است که نقش عمدۀ در حملات دهشت افگنی سال ۲۰۰۱ بر ایالات متحده داشته است. وی بعد از حمله امریکا بر افغانستان با بن لادن یکجا از افغانستان فرار نموده و در مناطق سرحدی مستقر شد.

نفرت ظواهری زمانی از ایالات متحده به اوج خود رسید که همسر و حداقل دو فرزند وی در حملات ماه دسنبر سال ۲۰۰۱ ایالات متحده در قندهار کشته شدند.

XS
SM
MD
LG