لینک های دسترسی

Breaking News

رابرت بیلز به حبس عمری محکوم شد


هیات منصفۀ موظف در محاکمۀ عسکر امریکایی که به جرم کشتار افغان های غیر نظامی در ولسوالی پنجوایی محکوم شناخته شده بود، وی را به حبس عمری بدون امکان رهایی محکوم کردند.

رابرت بیلز، روز پنجشنبه، برای نخستین از کشتن افراد ملکی در کندهار ابراز ندامت و عذر خواهی کرد و آن عمل خود را "بزدلانه" خواند.

بازماندگان کشته شده ها و شهروندان کندهار، همواره خواهان محاکمۀ وی در افغانستان و صدور حکم اعدام شده اند.

هر چند بیلز سی و نه ساله، از زمان بازداشتش به طور علنی معذرت خواهی نکرده بود اما سعی ورزید با اظهار ندامت و عذرخواهی، از هیأت منصفه یی که در مورد سزای او تصمیم می گیرد، طلب شفقت کند.

در عین حال عدۀ رسانه ها گزارش می دهند که رابرت بیلز در جریان صحبت با همسرش در مورد هلاکت غیر نظامی ها، هیچ تأسف نشان نداده است.

روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داد که روز چهارشنبه در جریان محاکمه، وکیل مدافع بیلز تلاش ورزید با ترسیم چهرۀ نرمتری از موکلش از محکمه بخواهد بیلز را به به حبس ابد محکوم نکند.

بیلز پیش از جنگ ها

وکیل مدافع بیلز در آن روز از پدری صحبت کرد که با فرزندان، همسایگان، برادران و دوستانش قبل از حضور در میدان جنگ رفتار دوستانه و صمیمی داشته است.

اما شهروندان ولایت کندهار خواهان محاکمۀ عادلانه و حکم اعدام وی شده اند. یکی از باشندگان شهر کندهار به رادیو آشنا گفت "اینکه وی بالای خانۀ کسی تجاوز کرده، وارد منزلش شده و افراد بیگناه و عام یک خانوادۀ را به قتل می رساند باید در افغانستان محکمه می شد چرا که محل انجام جرم وی افغانستان است."

رابرت بیلز با اعتراف به جرم خود در ماه جون از حکم اعدام معاف شد. او به انجام 30 مورد جرمی، از جمله شانزده قتل عمدی در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار، اعتراف کرده است.

قانون محاکم ایالات متحده اکثراً متهمینی را که به جرم خود اعتراف می کنند، مجازات کمتر می دهد.

بازماندگان در محکمه

یازده تن از باز ماندگان قربانیان رویداد ولسوالی پنجوایی در ایالات متحده به سر می برند تا در برابر هیات قضات و منصفۀ محکمه شهادت دهند.

یک باشندۀ کندهار به صدای امریکا گفت که اگر مقامات وزارت دفاع امریکا عمل بیلز را یک اقدام انفرادی می پندارند پس باید در جریان محاکمه دخالت کند. به گفتۀ این باشندۀ کندهار "مردم افغانستان و در مجموع مردم کندهار از ایالات متحده و محکمۀ خاص که در این باره قضاوت می کند خواهان عدالت اند و در انتظار فیصله های استوار بر عدل و انصاف می باشند."

این عمل رابرت بیلز در تاریخ جنایات جنگی توسط سربازان امریکایی، بدترین رویداد به حساب می آید که خشم و انزجار مردم افغانستان را برانگیخت و نیرو های امریکایی را وادار ساخت تا به طور موقتی عملیات خود را در منطقه متوقف سازد.

افسردگی و تشوشات

گروه وکلای مدافع رابرت بیلز گفته اند که موکل شان بعد از سه بار حضور در جنگ عراق و یکبار افغانستان از ضربات مغزی و تشوشات روانی پس از جنگ رنج می برد.

اما جاوید احمد باشندۀ دیگر کندهار می گوید که نباید دلایل عصبانیت و آزردگی جلو محاکمۀ عادلانۀ رابرت بیلز را بگیرد.

آقای احمد می گوید "نباید این بهانه آورده شود که وی عصبی بود و یا کدام مشکلی دیگر داشت و به جزای که مستحق آن است باید برایش داده شود."

ایالات متحده آنعده عساکرش را که در خارج از امریکا مرتکب خلاف ورزی می شوند، در داخل امریکا محاکمه می کند.

چگونگی اعطای مصئونیت قضایی به نظامیان امریکایی که بعد از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند، از جملۀ موضوعات بحث برانگیز در امضای موافقتنامۀ دوجانبۀ امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده به شمار می رود.
XS
SM
MD
LG