لینک های دسترسی

Breaking News

طالب امریکایی، خواستار نماز جماعت در زندان است


جان واکر لیند، طالب امریکایی
جان واکر لیند، طالب امریکایی

یک شهروند امریکایی که به اتهام عضویت در گروه طالبان در زندان به سر میبرد از محکمه خواسته است تا آزادی ادای نماز جماعت را برای وی تامین کند.

جان واکر لیند که در زمان حمله ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر مزار شریف دستگیر شد، در ایالات متحده به بیست سال زندان محکوم گردید. او این مدت را در یک زندان فدرال ایالت اندیانا سپری خواهد نمود.

واکر میخواهد قاضی را قانع سازد که تدابیر شدید امنیتی باعث شده است تا وی نتواند با دیگر مسلمانان یکجا نماز بخواند و باید این اجازه به وی داده شود. او به فرقه فقه حنبلی تعلق دارد که میگوید اگر امکان پذید باشد نماز در جماعت خوانده شود.

اما محلی که جان واکر نگهداری میشود فقط هفته یکبار اجازه نماز جماعت را به مسلمانان میدهد البته در ماه رمضان این شرایط فرق میکند و روز های دیگر زندانیان باید فرایض دینی خود را در سلول جداگانه خود ادا کنند، واکر ادعا میکند که این خلاف ارشادات قرآن است و او مجبور شده است تا بسیار نزدیک به بیت الخلا سر را به سجده بگذارد.
USP Terre Haute
USP Terre Haute

اتحادیه آزادی های مدنی امریکایی ها در اندیانا، که از جان واکر لیند نمایندگی میکند میگوید این مشی زندان، تخطی از قوانین فدرال است که بدون داشتن یک عذر موجه، حکومت نمی تواند مانع ادای فرایض دینی یک شخص شود.

کن فالک یکی از روسای حقوقی این اتحادیه میگوید محبوسین اجازه بازی باسکتبال و یا دیگر سرگرمی ها چون دیدن تلویزیون را دارند. او میگوید بخشی که واکر در آن میباشد محوطه آزاد است و محبوسین میتوانند تمام روز با هم صحبت کنند و یا فعالیت های صلح آمیز داشته باشند یگانه چیزی که اجازه ندارند، ادای فرایض مذهبی در کنار هم است.

آقای فالک میگوید مفهومی ندارد که مقررات امنیتی را برای اجازه ندادن به ادای نماز جماعت بهانه می آورند.

جو هاگسیت، مدعی العموم حکومت فدارل میگوید مقررات زندان ها معمولاً توسط مامورین زندان وضع میشود نه توسط مجرمین دهشت افگن و یا دیگر جنایت کاران خطرناکی که در آن زندان میباشند. هاگسیت میگوید واکر اجازه نماز خواندن در داخل سل خود را در هر زمانی که بخواهد دارد، قوانین نافذه فقط میزان گرد هم آیی زندانیان را تعین میکند.

وکلای حکومتی میگویند رفتار جان واکر از سال ۲۰۰۷ تا به حال که در این زندان است، باعث شده است تا تحت شرایط قید گیرانه تری قرار گیرد و اجازه سهم گیری در نماز جماعت را همه روزه نداشته باشد. حکومت میگوید جان واکر به زبان عربی در ماه فبروری، اسلام افراطی را تبلیغ مینمود که کاملاً مطابق به تجویز گروه القاعده برای کسانی است که زندانی میشوند.

وکیل مدافع جان واکر میگوید بیانیه او افراطی نبود و واکر به خاطر ایراد آن کدام جزایی ندید.

در بخشی که جان واکر در زندان به سر میبرد ۴۳ زندانی نگهداری میشود که ۲۴ آن مسلمان است. این محبوسین با وسایل ثبت صدا و تصویر تمام وقت تحت نظارت قرار دارند و باید همواره به زبان انگلیسی صحبت کنند تا محافظین حرف های شانرا درک کرده بتوانند. حکومت میگوید بدون این قید گیری ها، محبوسین میتوانند با ملاقات با بازدید کنندگان، در خارج از زندان و یا داخل آن دسییسه چینی کنند.
XS
SM
MD
LG