لینک های دسترسی

Breaking News

هیأتی خارجی برای رفع تحریم‌های حزب اسلامی به کابل خواهد آمد


امین کریم به صدای امریکا گفت، رفع تعزیرات از حزب اسلامی، در اولویت قرار دارد.
امین کریم به صدای امریکا گفت، رفع تعزیرات از حزب اسلامی، در اولویت قرار دارد.

هیأت حزب اسلامی می‌گوید، کار کمیسیون اجرائیوی تطبیق موافقتنامۀ صلح آغاز گردیده و قرار است که هیأتی از امریکا و سازمان ملل برای تطبیق مواد این موافقتنامه به کابل بیاید.

کمیسیون مشترک اجرائیوی توافقنامه صلح حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری افتتاح شد و امروز عملاً کار خود را آغاز کرد.

محمدامین کریم، رئیس هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی که عضویت کمیسیون مشترک اجرائیوی تطبیق موافقتنامۀ صلح را نیز دارد، به صدای امریکا گفت، تمامی موضوعات مرتبط به ماده‌های توافقنامۀ صلح زمان‌بندی شده است.

به گفتۀ وی، در رأس این ماده‌ها رفع تعزیرات از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی قرار دارد و قرار است که طی دو سه روز آینده دولت افغانستان، از کشورها و سازمان‌های زیربط تقاضا بکند تا تعزیراتی که بالای حزب اسلامی وجود دارد، برداشته شود.

اما آقای امین، از حضور یک هیأت خارجی در راستای رفع این تحریم‌ها نیز خبر داد "تا جایی که ما اطلاع داریم در روزهای گذشته، هفتۀ آینده هیأتی از ایالات متحدۀ امریکا و سازمان ملل متحد جهت تطبیق مواد موافقتنامه در رابطه به برداشته‌شدن تعزیرات در کابل خواهند بود".

ایالات متحدۀ امریکا و سازمان ملل متحد هنوز در این خصوص به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

این در حالی است که محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان روز گذشته هنگام افتتاح کمیسیون مشترک اجرائیوی تطبیق موافقتنامه حکومت با حزب اسلامی ابراز امیدواری کرده است، کمیسیون مشترک، آن مواد توافقنامه را اولویت دهند که تحریم‌ها و محدودیت‌ها از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برداشته شود.

شورای عالی صلح افغانستان و شورای امنیت ملی این کشور، در رابطه به این موضوع حاضر به پاسخگویی نشدند.

کمیسیون مشترک اجرائیوی تطبیق موافقتنامه صلح حکومت با حزب اسلامی چندی پیش بر اساس فرمان رئیس جمهور ایجاد گردید.

هیأت مذاکره‌کننده حزب اسلامی گفته است که مواد موافقتنامه صلح، با صدور فرمان رئیس جمهور غنی شکل الزامی به خود گرفته است.

قرار است که کمیسیون‌های نُه‌گانه کمیسیون مشترک اجرائیوی نیز پس از این، روی رهایی زندانیان حزب اسلامی، برگشت مهاجرین از کمپ نصرت مینه در پاکستان، نظارت آتش‌بس و انحلال گروه‌های حزب اسلامی، چگونگی حضور حزب اسلامی در ساختار نظام سیاسی افغانستان و سایر مواد توافقنامه کارشان را آغاز کنند.

در کمیسیون مشترک اجرائیوی تطبیق موافقتنامه صلح، داکتر اکرم خپلواک، فیض‌الله ذکی و محمدمسعود اندرابی از سوی حکومت، قاضی عبدالحکیم حکیم، محمدامین کریم و غیرت بهیر از سوی حزب اسلامی، عزیزالله دین‌محمد، مولوی عطاالرحمان سلیم، داکتر حبیبه سرابی و مولوی عبدالخبیر اوچقون از سوی شورای عالی صلح افغانستان، عضویت دارند.

XS
SM
MD
LG