لینک های دسترسی

Breaking News

جزای مرگ در جهان افزایش یافته است – عفو بین المل


نایجریا و مصر عامل افزایش اعدام در جهان خوانده شده اند
نایجریا و مصر عامل افزایش اعدام در جهان خوانده شده اند

در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۲ کشور جهان جزای اعدام را تطبیق کرده است و نایجریا، چین، مصر، ایران و عربستان سعودی بیشترین شمار اعدام ها را داشت. اکثر این اعدام ها برای مبارزه با تهدیدات واقعی یا تهدیدات قابل درک امنیتی که با دهشت افگنی، جرایم یا بی ثباتی داخلی ربط دارد، تطبیق شده است.

سازمان عفو بین المللی در گزارش تازۀ خود نگاشته است که در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۴۶۶ نفر در جهان اعدام شد که در مقایسه با سال پیش از آن که ۱۹۲۵ نفر در جهان اعدام شد، افزایش ۲۵ درصدی را نشان می دهد. دلیل این افزایش، اعدام صد ها نفر در مصر و نایجریا خوانده شده است.

سلیل شیتی رئیس سازمان عفو بین المللی می گوید که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که تطبیق جزای اعدام بیشتر از سایر اشکال مجازات توانسته باشد از ارتکاب جرایم جلوگیری کند. او گفت که توسل دولتها به جزای مرگ برای مهار کردن دهشت افگنی یا فرونشاندن بی ثباتی داخلی "شرم آور" است.

براساس این گزارش چین با اعدام ۶۰۷ نفر بیشتر از هر کشور دیگر جزای مرگ را تطبیق کرده است. به همین سان نایجریا با ۶۵۹ مورد اعدام، مصر با ۵۰۹ مورد، ایران با ۲۸۹ مورد ، عربستان سعودی با ۹۰ مورد، عراق کم از کم ۶۱ مورد و ایالات متحده با ۳۵ مورد جزای اعدام در رده های بعدی کشور هایی قرار گرفته اند که بیشترینه جزای اعدام را تطبیق کرده اند.

امنیت ملی کشورها

سازمان عفو بین الملل گزارش داده است که گرایش اذیت کنندۀ دولت ها برای استفاده از جزای مرگ به هدف مبارزه با تهدیدات علیه امنیت ملی در سرتاسر جهان وجود داشته و به گونۀ خاص از چین، پاکستان، ایران و عراق نام برده شده است که افراد را به اتهام دهشت افگنی اعدام کرده اند.

تطبیق جزای مرگ در پاکستان که پس از حملۀ مرگبار طالبان بر یک مکتب در پشاور از سر گرفته شد در این گزارش برجسته شده است. پاکستان تنها هفت نفر را در ماه دسمبر ۲۰۱۴ به اتهام دهشت افگنی اعدام کرد و قرار است صد ها نفر دیگر را به اتهامات مرتبط با دهشت افگنی در سال ۲۰۱۵ اعدام کند.

به همین سان در گزارش آمده است که چین از جزای مرگ به عنوان ابزار توبیخی بر ضد آشوب ها در منطقۀ نیمه خود مختار شین ژیانگ کار گرفته است که بیشتر اعدام شدگان مسلمانان اویغور ساکن در آن ساحه اند.

براساس این گزارش، در سایر کشور ها به شمول کوریای شمالی، ایران و عربستان سعودی، حکومت ها از جزای مرگ برای سرکوب مخالفان سیاسی استفاده کرده اند.

در گزارش آمده است که این موارد اعدام با گردن زدن، حلق آویز کردن، زرق دوای کشنده و گلوله باری بر متهمین تطبیق شد. گزارش می افزاید که ایران و عربستان سعودی اکثر موارد اعدام را در محضر عام انجام داد.

با اینحال سازمان عفو بین المللی گفته است که شاید صد ها مورد اعدام در جهان در این گزارش درج نشده باشد، زیرا به گفتۀ این نهاد، حکومت ایران ۲۸۹ مورد اعدام را در سال ۲۰۱۴ رسماً تایید کرده است حالانکه سایر منابع معتبر رقم کلی اعدام ها را در ایران ۷۴۳ مورد ارایه می کنند.

یا هم در گزارش آمده است که سالانه جزای مرگ بر هزاران نفر در چین تطبیق می شود، اما به دلیل پنهان نگه داشته شدن اکثر موارد، تشخیص شمار دقیق اعدام شدگان در آن کشور ناممکن است.

در افغانستان هم چندین نفر به جرم قتل و دیگر جرایم سنگین، اعدام شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG