لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تلفات اردوی ملی افغانستان


بیشترین تلفات اردوی ملی در اثر انفجار ماین بود
بیشترین تلفات اردوی ملی در اثر انفجار ماین بود
وزارت دفاع ملی افغانستان با نشر گزارش سال ۱۳۹۲در مورد تلفات سربازان اردوی ملی گفته است که در سال گذشته در هر روز حدود چهار سرباز اردوی ملی از بین رفته بود که ۸۵ در صد تلفات از انفجار ماین های تعبیه شده از سوی شورشیان ناشی می شد.

ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که مجموعاً در سال گذشته ۱۳۸۴ سرباز اردوی ملی در دفاع از کشور شان کشته شد. او افزود که دولت برای ارجگذاری به قربانی های اردوی ملی، امتیازات ویژه را برای خانواده های سربازان کشته شده در جنگ و سربازان معلول قایل شده است.

سخنگوی وزارت دفاع گفت که برای خانواده های هر سرباز کشته شده در جنگ معاش یک سالۀ سرباز به عنوان اکرامیه و تمام معاش دوران خدمت عسکری پرداخته می شود.

آقای عظیمی گفت: " برای افسران معلول، معاش اکرامیه ده ماه، برای بریدمنان و سربازان معاش اکرامیه ۱۵ ماهه، برای معلولین درجه یک معاش زمان سلامتی به گونۀ صد در صد تا پایان عمر و برای معلولین درجه دوم نصف معاش زمان سلامتی تا پایان عمر پرداخته می شود."

ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که اردوی ملی در سال گذشته ۱۳۰۰ عملیات جنگی را مزید بر هزاران عملیات پاک سازی، تلاشی و گزمه انجام داده است. او افزود که نیرو های کماندوی اردوی ملی در سال گذشته ۵۸۴ عملیات خاص را انجام دادند که طی آن "هزاران نفر از دشمنان وطن" کشته و زخمی شد.

آقای عظیمی، سال گذشته را برای اردوی ملی خونین و پرچالش توصیف کرد اما افزود که با اینحال قربانی های بی دریغ، دستآورد های بزرگی چون حمایت گستردۀ مردمی را نصیب سربازان افغان ساخته است.

آمادگی ها برای انتخابات

به برگزاری انتخابات افغانستان چند روز دیگر باقیمانده است. در حالیکه طالبان تهدید به اخلال انتخابات کرده اند، تامین امنیت این روند چالش بزرگی برای نیرو های امنیتی افغان خواهد بود.

افضل امان، رئیس اوپراسیون وزارت دفاع ملی گفت که از تاریخ چهارم حمل اعزام و استقرار نیرو های اردوی ملی برای تامین امنیت انتخابات در سرتاسر افغانستان آغاز شده است. او اطمینان داد که برای امنیت انتخابات، حتا اگر به دور دوم هم کشانده شود، آمادگی کامل گرفته شده است.

کارشناسان امور امنیتی ابراز نگرانی می کنند که با نزدیک شدن انتخابات، تلاش مخالفان دولت برای برهم زدن این روند نیز بیشتر خواهد شد که به باور آنان چنین وضعیت چالش های فرا راه سربازان افغان را سنگینتر خواهد ساخت.

جاوید کوهستانی، تحلیلگر مسایل امنیتی و نظامی به این باور است که ظرفیت نیرو های امنیتی افغان از نظر کمی قابل توجه است. او اطمینان دارد که با مدیریت سالم، این نیرو ها قادر به تامین امنیت انتخابات به بهترین شکل خواهند بود.

مسوولین وزارت دفاع ملی گفتند که بر اساس نظر سنجی های چند نهاد خارجی که در سال ۱۳۹۲ انجام شد، ۹۳ در صد مردم افغانستان از اردوی ملی کشور شان حمایت می کنند که به باور آنان سرمایۀ بزرگ مردمی به این سربازان است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG