لینک های دسترسی

Breaking News

حملات اخیر داعش، کشورها را به بازنگری تعامل با طالبان وا می‌دارد - تحلیلگران


حمله مرگبار در یک کنسرت در شهر مسکو به تاریخ ۲۲ مارچ (سوم حمل) که داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت کشورهای جهان به ویژه منطقه را آگاه ساخت که در روابط و تعامل شان با طالبان باید تجدید نظر کنند.

دیوید سیدنی، معاون پیشین وزیر دفاع ایالات متحده، در صحبت با صدای امریکا با اشاره به حملات اخیر داعش در مسکو و ایران گفت که این حملات و "تبلیغات بسیار گستردۀ این گروه با استفاده از آژانس خبری شان نشان می‌دهد که گروه دولت اسلامی شاخه خراسان نابود نشده بلکه در واقع قوی‌تر از قبل عمل می‌کند."

سیدنی می گوید که طالبان از زمان به قدرت رسیدن دوبارۀ شان "به طور واضح هیچ اقدام موثری را برای توقف حملات داعش بر کشورهای سراسر جهان انجام نداده اند و بسیاری کشورها احساس تهدید می‌کنند".

معاون پیشین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفت: "روسیه و ایران چندین بار از سوی داعش خراسان هدف حمله قرار گرفته و آنها هیچ راهی برای پاسخی موثر ندارند. آنها از طالبان خواسته اند که کار بیشتری در مبارزه با داعش انجام دهند اما طالبان به طور واضح ناتوان است، و تمایلی به انجام آن کار ندارد."

سیدنی به روابط نزدیک گذشته پاکستان و طالبان نیز اشاره کرد و گفت: "هنگامی که بحث حمایت از گروه‌های دهشت افگن است، طالبان حمایت از گروه های جهادی را نسبت به نگرانی‌های منطقه ترجیح داده است. بنابراین طالبان به طور فزاینده ای در حال رفتن به سوی انزوا استند."

همایون محتاط، پژوهشگر مطالعات ضد دهشت افگنی در دانشگان لایدن هالند، می‌گوید که پس از حملۀ داعش در مسکو، نگرش کشورهای جهان در تعامل شان با طالبان تغییر خواهد داد.

آقای محتاط گفت: "از روسیه گرفته تا کشورهای منطقه، شامل کشورهای آسیای مرکزی در سیاست خود در برابر طالبان ...آهسته آهسته بازنگری خواهد کرد. چون همان تصوری که این کشورها از طالبان داشتند که اینها قادر به این استند که افغانستان را تحت اداره خود داشته باشند و نفود شبکه‌های تروریستی در داخل خاک افغانستان ممانعت انجام بدهند تمام شواهد بر عکس آن را نشان می‌دهد. ما می بینیم که روز به روز شبکه‌های تروریستی در افغانستان در حال رشد است."

طالبان همواره ادعا کرده اند که القاعده در افغانستان وجود ندارد، داعش سرکوب شده است و به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان بر کشور دیگری حمله کند.

اما متیو میلر سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در ماه جدی هشدار داده بود که اردوی امریکا قابلیت نظارت از وضعیت و پاسخ به فعالیت‌های تروریستی در افغانستان را دارد.

لندسی گراهام، سناتور برجستۀ جمهوریخواه در کانگرس ایالات متحده دو روز قبل در یک پست در شبکه اجتماعی ایکس خواستار حمله بر مواضع شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان شد. او نوشت: "اهداف شاخه خراسان دولت اسلامی را در افغانستان باید محکم بکوبیم و پیش از آنکه دیر شود، عملیات آنان را مختل کنیم."

اما معاون پیشین وزارت دفاع امریکا در پیوند به نظر سناتور گراهام به صدای امریکا گفت که با در نظرداشت عدم حضور استخباراتی در داخل افغانستان، امریکا توان اقدام نظامی موثر علیه داعش را ندارد.

سیدنی گفت: "...ایالات متحده امکانات در داخل افغانستان برای کشف مراکز فعالیت داعش ندارد. ما نمی توانیم فعالیت داعش را در داخل افغانستان مختل کنیم یا آن گروه را نابود سازیم به خاطری که ما در آنجا حضور نداریم."

او افزود: "بنابراین درحالی که من ناراحتی سناتور گراهام را درک می کنم در واقع ایالات متحده می‌تواند حملات با طیاره‌های درون و بمباران و سایر اقدامات را انجام دهد، اما این روش در گذشته نشان داده که در توقف سازمان‌های دهشت افگنی موثر نیست بلکه به تلفات غیرنظامیان می انجامد."

کنت فرانک مک‌کنزی، رییس پیشین فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) هفته گذشته از افزایش قدرت داعش هشدار داد و از حکومت امریکا خواست تا جلو توانمند شدن داعش و القاعده را در افغانستان بگیرد.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، نیز داعش را تهدیدی علیه امریکا و اروپا خوانده و افزایش تهدید این گروه را با خروج شتابزدۀ امریکا از افغانستان ربط داده است.

حدود دو ماه پیش، شورای امنیت سازمان ملل با نشر گزارشی در مورد افغانستان گفت که شاخۀ خراسان گروه داعش تهدیدی برای افغانستان و منطقه است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، نیز در همان ماه گفته بود که شاخهٔ خراسان گروه داعش در مجموع در افغانستان حضور داشته و به گونهٔ متداوم مردم افغانستان و منطقه را تهدید می‌کند. اما او در پیوند به گزارش شورای امنیت ملل متحد در مورد فعالیت‌های القاعده و روابط این گروه با طالبان افغانستان گفته است که القاعده توان این را ندارد که امریکا را تهدید کند.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

گروه

XS
SM
MD
LG