لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: شمار نیروهای امنیتی و دفاعی کاهش نمی‌یابد


بخش اعظم مخارج قوای مسلح افغانستان را ایالات متحده و ناتو فراهم می‌کند
بخش اعظم مخارج قوای مسلح افغانستان را ایالات متحده و ناتو فراهم می‌کند

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته است که تشکیل نیروهای امنیتی و دفاعی آن کشور از ۳۵۲ هزار نفر کاهش نمی‌یابد.

ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان شمار مجموعی منسوبان اردوی ملی افغانستان را حدود ۱۷۳ هزار، منسوبان پولیس ملی را تخمیناً ۱۵۴ هزار و رقم مجموعی پولیس محلی را در حدود ۲۸ هزار نفر ارایه کرده است.

سران ناتو به تاریخ نهم جولای در نشست وارسا توافق کردند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه ۴،۵ میلیارد دالر را به خاطر حمایت از نیرو های امنیتی و دفاعی افغان فراهم کنند.

شماری از تحلیلگران به این باور اند که در صورت نبود حمایت جهانی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، حکومت افغانستان به تنهایی قادر به تامین بودجۀ ۳۵۲ هزار نیرو نخواهد بود.

آذرخش حافظی کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید که در حال حاضر نیروهای افغان به نماینده‌گی از جهان در خط مقدم بر ضد دهشت افگنی می‌جنگد و به گفتۀ وی اگر جامعۀ جهانی نیروهای افغان را تمویل نکند، با مشکلات بیشتر نظیر حملات بلجیم و فرانسه روبرو خواهند شد.

آقای حافظی می‌گوید که حکومت افغانستان باید از این فرصت استفاده کرده و راه هایی را جستجو کند که در صورت قطع کمک‌های خارجی، از درآمد منابع داخلی خود قادر به حفظ، تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی خود باشد.

حکومت افغانستان نیز به حامیان بین المللی اش تعهد داده است که به تدریج منابع بیشتر مالی داخلی را به سکتور امنیتی تخصیص خواهد داد.

بر اساس خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی همچنان به اعضای شورای ملی گفته است که افزود بر تمدید میعاد حضور سربازان خارجی در افغانستان، صلاحیت آنان در بخش استعمال قوه علیه تمام گروه های دهشت افگن نیز افزایش یافته است، اما محدودۀ این صلاحیت مشخص نشده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG