لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات سربازان افغان در دانگام پایان یافت


عملیات دانگام ۴۰ روز به درازا کشید
عملیات دانگام ۴۰ روز به درازا کشید

عملیات نیرو های امنیتی و دفاعی افغان در ولسوالی دانگام ولایت کنر که پس از ۴۰ روز پایان یافت، اما ساکنان این ولسوالی عملیات سربازان افغان را ناموفق خوانده و از تهاجم شدیدتر شورشیان طالب واهمه دارند.

جنگ در دانگام نزدیک به شش هفته پیش زمانی آغاز شد که شورشیان طالب بر قیام کنندگان محلی که بر ضد طالبان به پا خاسته بودند، در ساحۀ سورکمر این ولسوالی حملات مرگباری را انجام دادند.

مقام های امنیتی افغان می گویند که عملیات سربازان افغان در ولسوالی دانگام - توفان - با تلفات سنگین مخالفان و پاکسازی ولسوالی یاد شده از وجود مخالفان، پایان یافت.

تورن جنرال محمد زمان وزیری، قوماندان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب گفت که در این عملیات ۲۶۱ شورشی مسلح کشته شده و ۱۴۷ شورشی دیگر زخمی شده است. او گفت که اجساد کم از کم ۵۰ تن از افراد دشمن در ساحۀ جنگ باقی مانده بود که در میان آنان شهروندان خارجی نیز شامل بود.

آقای وزیری همچنان گفت که۱۷ سرباز اردوی ملی در این جنگ کشته و ۴۵ سرباز دیگر زخمی شد. اما طالبان ادعا دارند که در این عملیات صد ها سرباز حکومتی را از پا در آورده اند. آن گروه فقط از کشته شدن سه جنگجوی خود خبر داده است.

در همین حال باشندگان ولسوالی دانگام می گویند که عملیات توفان آنگونه که گفته می شود، موفق نبوده است و هنوز هم روستا های این ولسوالی زیر تهدید شدید طالبان قرار دارد.

جمال الدین سیار، معاون شورای ولایتی کنر می گوید که شمار زیاد روستانشینان دانگام با خطر جدی از سوی طالبان روبرو اند. او افزود که بیجاشدگان دانگام از ترس به خانه های شان بر نمی گردند، زیرا به گفتۀ وی "صدای زنگ خطر طالبان را می شنوند".

قوماندان قول اردوی ۲۰۱ اردوی ملی افغانستان و والی کنر گفتند که نیرو های امنیتی و دفاعی افغان در ساحات مرتفع و معروض با خطر در ولسوالی دانگام پوسته ایجاد کرده اند تا در آینده طالبان نتوانند در آن ساحات مشکل ایجاد کنند و از جان و مال مردم حفاظت صورت گیرد.

تخمین زده می شود که نزدیک به یک هزار خانواده از ولسوالی دانگام بیجا شده و به ولسوالی های همجوار پناه برده اند. هرچند برای بیجاشدگان این ولسوالی یک مقدار مساعدت صورت گرفته است، اما اکثر آنان به ویژه کودکان با سرمای سخت دست و پنجه نرم می کنند.

XS
SM
MD
LG