لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران: اسرا در زندان های طالبان شکنجه میشوند


تحلیلگران: اسرای طالبان یا تبادله یا در مقابل پول رها می گردند و در برخی موارد از سوی محاکم صحرایی، محکوم به اعدام می شوند.
تحلیلگران: اسرای طالبان یا تبادله یا در مقابل پول رها می گردند و در برخی موارد از سوی محاکم صحرایی، محکوم به اعدام می شوند.

نیروهای امنیتی افغان شب گذشته ده ها زندانی را از یک زندان طالبان در ولسوالی نهرسراج گرشک ولایت هلمند ازاد ساخته اند.

مقامات نظامی افغانستان می گویند که در میان افراد آزاد شده، غیر نظامیان نیز شامل می باشد.

در هیمن حال، شماری از آگاهان می گویند که گروه طالبان در نقاط مختلف کشور زندان دارند که در قوای امنیتی، کارمندان حکومتی و حتی مردم عام را در اسارت خود دارند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت گفت که از زندان طالبان ۵۹ تن آزاد گردیده که ۳۷ تن آنان از اردوی ملی، ۷ تن پولیس و باقی افراد ملکی بودند.

این دومین زندان بزرگ طالبان مسلح در ولایت هلمند است که در مدت کمتر از یک ماه توسط نیرو های امنیتی افغان شناسایی و ده ها زندانی از چنگال جنگجویان این گروه ازاد ساخته میشود.

حدود یک ماه پیش نیروهای ویژه اردو افغانستان در نتیجه یک عملیات ۶۰ زندانی را در ولسوالی نوزاد این ولایت از زندان طالبان ازاد ساخته اند.

شماری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی به این باوراند که گروه طالبان در ساحات تحت نفوذ خود زندان دارند و بر اساس مقررات خود، قوای امنیتی و سایر افرادی راکه نزد آنان اسیر استند، مجازات می کنند.

جاوید کوهستان تحلیلگران مسایل سیاسی و امنیتی افغان در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که گروه طالبان از ولایات جنوبی گرفته تا ولایات مرکزی، جنوب شرقی، شرقی، شمال و شمال شرقی أفغانستان از خود زندان دارند.

آقای کوهستان گفت: "طالبان بیشتر در ولایات هلمند، زابل، غزنی، میدان وردک، لوگر، بغلان، فاریاب و بدخشان زندان های خود را دارند و اسرا را مطابق به مقررات خود نگهمیدارد."

آقای کوهستانی همچنین می گوید طالبان افراد را به دلیل مختلف از جمله رهایی آنان در مقابل پول نزد خود نگهمیداند و در برخی موارد اسرا را مورد شکنجه قرار می دهند.

آقای کوهستانی افزود: "طالبان منسوبین قوای مسلح افغانستان، مامورین حکومت، کارمندان موسسات دولتی را گروگان می گیرند و آنان تبادله می کنند، در مقابل پول رها می کنند و یا هم مورد شکنجه قرار می دهند."

قضای طالبانی و "خوبی زندان طالبان"

وحید مژده، تحلیلگر سیاسی افغانستان، نیز می گوید که طالبان زندانی منحصر به خود را در ولایات مختلف افغانستان دارند و مطابق قوانین طالبانی آنان را مجازات می کنند. اما این تحلیلگر به این باور است که داشتن زندان توسط طالبان "خوبی" نیز دارد.

آقای مژده گفت: "یک خوبی دارد. در حقیقت سربازان و افراد دولتی را که دستگیر می کنند، آنان را زندانی می کنند. اگر زندان نباشد و طالبان مطمئین شوند که اسرا را نگهداری کرده نمی توانند، شاید آنان را بکُشند."

به گفتۀ آقای مژده، گروه طالبان "کمیسیون امور قضایی" دارد که از طریق آن اسرا را مورد تحقیق قرار می دهند و در صورت که از دید آنان مجرم شناخته شوند، مورد مجازات قرار می گیرند.

بر اساس گزارش ها، گروه داعش نیز در ولایت شرقی ننگرهار زندان دارد.اما به گفتۀ آقای مژده گروه داعش بیشتر مایل به داشتن زندان نیست، زیرا اعمال آنان بیشتر به خشونت های مرگبار متمرکز است.

آقای کوهستانی می گوید که گروه طالبان شماری از افرادی را که نزد طالبان اسیر اند، در خارج مرز های افغانستان نیز نگهداری می شوند در وزیرستان شمالی و کُرم اجنسی.

بر اساس گزارش ها، طالبان در ولایت میدان وردک نیز زندان دارند. اما خلیل اندرابی، قوماندان امنیه ولایت میدان وردک، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که طالبان حد اقل در ولایت میدان وردک زندان های دایمی ندارد.

آقای اندرابی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" گروه طالبان در این ولایت زندان دایمی ندارد. گاهی اوقات در مناطق تحت تصرف شان افراد را زندانی می کنند، اما آنان زندانی دایمی در میدان وردک ندارند."

در همین حال، محمد علی احمدی، معاون والی غزنی، به رادیو آشناه صدای امريكا گفت که گروه طالبان در ساحات منگور، قره باغ و در ولسوالی های اندر و ناوه، زندان دارد.

به گفتۀ آقای احمدی، بسیاری افرادی در اين زندان ها نگهداری می شوند، یا اعضای خانواده آنان با حکومت کار می کنند و یا هم در صفوف نيروهاي امنيتی افغانستان فعاليت دارند.

آقاي احمدي گفت گروه طالبان در شماري از ساحات نا امن بصورت اضطراری از "طويله های حیوانات" به قسمی زندان استفاده می كنند.

آگاهان به صورت خاص می گویند که گروه طالبان در ولایات هلمند، زابل، غزنی، میدان وردک، پکتیکا، نورستان، کندز، فاریاب، بغلان و بدخشان زندان های خود را دارند و اسرا بر اساس قوانین طالبانی مجازات می شوند .

آگاهان ادعا می کنند که با وجود فشار های مردمی، حکومت افغانستان برای رهایی افراد که در نزد طالبان اسیر اند، اقدامات اقدام محدود کرده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG