لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن بیش از هزار جنگجوی طالب و داعش در افغانستان


مقامات اردوی ملی افغانستان در شرق این کشور می‌گویند که از آغاز سال روان هجری شمسی تا اکنون ۶۸ عملیات برضد گروه دولت اسلامی یا داعش و طالبان در این زون راه‌ اندازی شده است که در نتیجۀ آن تلفات سنگینی به مخالفان مسلح دولت وارد شده است.

بریدجنرال محمدعلی شجاعی معاون قول اردوی ۲۰۱ سیلاب، صبح شنبه(۱۷ میران) گفت که در نتیجۀ این عملیات‌ ها بیش از یک هزار تندرو مرتبط به گروه داعش و طالبان کشته شده و بیش از هفت صد تن دیگر آنان زخمی شده اند.

او گفت:"۷۶۷ تندرو داعش کشته، ۲۴۸ نفر زخمی و ۳۵ نفر دیگر آنها اسیر گرفته شده، ۳۲۶ طالب کشته، ۵۵۰ زخمی و ۸۹ نفر دیگر آنها اسیر گردیده اند."

این مقام افغان افزود که در این جریان ۴۵۰ حلقه ماین تعبیه شده نیز خنثی گردیده است.

جنرال شجاعی این عملیات‌ها را برضد داعش و طالبان مسلح مؤثر خواند و گفت که بیشتر مناطق از کنترول داعش و طالبان در نتیجۀ عملیات‌های نظامیان افغان خارج شده است.

از سوی دیگر، تکتیک نظامی نیروهای امنیتی افغان در سال روان از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر کرده است. در حال حاضر در بیش از ۱۵ ولایت افغانستان با جنگجویان مسلح مخالف دولت مصروف نبرد استند.

این تغییر تکتیک نظامی، تلفاتی را نیز به نیروهای امنیتی افغان به بار آورده است. بر اساس ارقامی را که معاون قول اردوی ۲۰۱ سیلاب از آغاز سال جاری تا کنون در شرق افغانستان، بین سی تا چهل سرباز افغان کشته و زخمی شده اند.

اما آقای شجاعی تفکیک کشته و زخمی ها را بیان نکرد.

در حالی که تحرکات داعش در ولسوالی‌های اچین، ده بالا و کوت ننگرهار، در اواخر دوباره افزایش یافته است اما نظامیان افغان نیز برای نابودی این گروه برنامه دارند.

جنرال شجاعی در بخشی از سخنان خود از جابجانمودن یک کندک پنج صد نفری ویژه بر ضد داعش در ننگرهار معلومات داد.

شورای ولایتی ننگرهار با توجه وضعیت جغرافیایی ولایت ننگرهار، دست‌آوردهای هفت ماهۀ نظامیان افغان را قناعت بخش می‌دانند.

به باور شورای ولایتی ننگرهار، در عقب نبردهای زون شرق به ویژه ننگرهار، دست‌های منطقه‌یی و جهانی وجود دارد.

ذبیح الله زمری منشی شورای ولایتی ننگرهار به صدای امریکا گفت:" جنگ با داعش یک جنگ ساده نیست، جنگ با طالب یک جنگ ساده نیست در این استخبارات کشورهای جهان و کشورهای متمدن جهان دست داردند."

تردید در مورد تلفات

اما جنرال عتیق‌الله امرخیل آگاه مسایل نظامی به ارقامی که از سوی مقامات اردوی افغان گفته شده است، با دیدۀ شک می‌نگرد.

به گفتۀ جنرال امرخیل، شمار مخالفین مسلح دولت در شرق افغانستان، به آن تعدادی نیست که ارائه شده است.

او افزود:"من فکر می‌کنم اگر اینها یازده صد مخالف را کشته باشند، این یک دست‌آورد بزرگ است اما من به این باور نمی‌کنم، به خاطریکه نه هم داعش در ننگرهار آنقدر بیشتر است که به هفتصد و هشت صد نفر برسد و نه هم طالبان آنقدر زیاد استند که آنها چهارصد و پنج صد نفر تلفات بدهند، یعنی اگر قوت آنها از بین رفته پس چرا در قرا حضور دارند؟"

شدت جنگ

از سوی دیگر هم اکنون عملیات نظامیان افغان موسوم به "شفق سیلاب" بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش، در مربوطات ولسوالی‌های ده بالا و اچین ولایت ننگرهار و عملیات "صاعقۀ حصارک" برضد طالبان در ولسوالی حصارک این ولایت، جریان دارد.

قول اردوی ۲۰۱سیلاب می‌گوید که در نتیجۀ عملیات‌ ضد داعش در ۲۴ساعت گذشته، که با حملات هوایی و توپخانه‌یی پشتیبانی می‌شد، ۱۷عضو گروه داعش در مربوطات ولسوالی اچین ننگرهار کشته شدند.

اما در ۲۴ ساعت گذشته در عملیات برضد طالبان، روستاهای چهارتوت بالا، چهارتوت پایین، خمارکلی، میاصاحب، فرجینا، سیاو و محمدقلعه از مربوطات ولسوالی حصارک به صورت کامل تصفیه و تلاشی شده و ۲۴ فرد مشکوک نیز بازداشت گردیده است.

داعش و طالبان هنوز در مورد تلفات افراد شان در شرق افغانستان تبصره‌ای نکرده اند.

XS
SM
MD
LG