لینک های دسترسی

Breaking News

نقش شبکه‌های اجتماعی در افزایش اسلام ستیزی در چین


مسلمان می خواهند مسجد ننگانگ را در منطقه نسبتاً بهتر و تازه اعمار شده، اعمار کنند، اما با مخالفت مردم منطقه مواجه اند
مسلمان می خواهند مسجد ننگانگ را در منطقه نسبتاً بهتر و تازه اعمار شده، اعمار کنند، اما با مخالفت مردم منطقه مواجه اند

موجی از به کار بری گفتار های ضد اسلامی در رسانه های اجتماعی، اولین نشانۀ از مخالفت مالکان خانواده هایی با در آمد متوسط در مورد پلان اعمار یک مسجد در همسایگی محل زیست آنان بود.

اما این مخالفت به سرعت گسترش یافت و به یک عملکرد زشت مبدل شد. دفن کلۀ یک خوک در زمینی که در آینده برای یک مسجد اختصاص یافته است، یکی از این اعمال زشت بوده است. علاوه بر آن، ده ها نفر در اطراف زمین مسجد گرد هم جمع شدند و مخالفت شان را به اعمار آن بیان کردند. به تعقیب آن، امام این مسجد از طریق تیلفون به مرگ تهدید شد.

مخالفت برای اعمار یک مسجد یکی از نمونه های است که نشان می دهد احساسات ضد اسلامی به خصوص در رسانه های اجتماعی تا چه اندازه در سراسر جوامع چین، گسترش یافته است.

در گذشته، مخالفت های قومی و مذهبی موجب خونریزی در آن کشور شده است. این معضل به حزب حاکم کمونست نیز بر می گردد، زیرا حکومت آن کشور از سال ها به این سو اجازه داده است تا چنین پدیده در رسانه های اجتماعی شدت یابد. این اقدام چین بخشی از کمپاین آن کشور است تا سرکوبی های را که بیجینگ در منطقۀ شین ژیانگ انجام می دهد، توجیه کند.

جیمز لیبولد، استاد در پوهنتون لاتروب آسترالیا، که اظهارات ضد اسلامی را در چین تعقیب می کند، می گوید که اقدامات ضد اسلامی در چین به مثابۀ این است که "جن را از بوتل" بیرون کنند.

گرچه اظهارات ضد اسلامی توسط مردم در مورد مسجد ننگانگ آغاز شد، اما کار بران رسانه های اجتماعی از سوی یکی از مقامات پر نفوذ در بخش تبلیغات چین مورد حمایت قرار گرفتند.

مسجد ننگانگ برای اولین بار در دهۀ ۱۹۸۰ میلادی توسط اعضای اقلیت مسلمانان "هوی" تاسیس گردید. این مسلمانان اغلباً تاجران راه ابریشم بودند که از قرن ها به این سو در سراسر چین، مسکن گزین شده اند. در حال حاضر، مسجد ننگانگ از چندین دهه به این سو عبادتگاه ۴۵۰۰ مسلمان هوی ساکن در این منطقه است.

اما رهبری مسلمانان این منطقه از چندین سال به این سو تلاش کرده اند تا مسجد را در یک منطقه نسبتاً بهتر شهری اعمار کنند.

در نهایت طراحان شهر سازی این منطقه مکانی را در منطقۀ تازه اعمار شده برای تغییر مکان مسجد ننگانگ انتخاب کردند، اما این اقدام با مخالفت جدی مردم منطقه مواجه شد.

شماری از منتقدین ادعا می کنند مکانی که برای مسجد اختصاص داده شده است، قرار بود یک پارک تفریحی باشد. شماری دیگر هشدار می دهند که اعمار مسجد امنیت منطقه را ممکن به مخاطره بیاندازد.

مناقشه در مورد اعمار مسجد، نشان می دهد که اظهارات ضد اسلامی در رسانه های چین به طور روز افزون در حال گسترش است.

در ماه می سال گذشته، تلاوت قران کریم توسط یک دختر مسلمان هوی در این منطقه موجب خشم شماری از مردم شد و ادعایی صورت گرفت که گویا دهشت افگنی در مکاتب چین رخنه کرده است. این موضوع مقامات را وا داشت تا مسایل مذهبی را در محوطه مکتب، به صورت جدی منع قرار بدهد.

اسلام ستیزی در چین در حالی شدت یافته است که تندروان اسلامگرا در برخی از کشور های اروپایی حملات دهشت افگنی را انجام داده اند.

اما چین در منطقه شین ژیانگ و سایر مناطق، مسلمانان جدایی طلب اویغور را سرکوب کرده و در عین حال، آنان را مقصر خشونت ها در آن کشور تلقی کرده است. مقامات چین از سال های به این سو اقلیت مسلمان اویغور را سرکوب کرده و بر اظهاراتی که جنبۀ اسلامی داشته باشد، محدودیت وضع کرده است.

این اقدام چین موجب شده تا فعالان مدنی هشدار بدهند که رفتار آن کشور در این مورد موجب خواهد شد تا مسلمانان میانه رو، به افراطیت رو بیاورند. علاوه بر آن، پالیسی های چین در مورد مسلمانان ممکن سبب اقدامات تلافی جویانه از سوی گروه های تندرو مثل داعش و یا القاعده گردد.

شماری از کارشناسان به این باوراند که خصومت های قومی و یا مذهبی زمانی عمیق تر می گردد که حکومت گفتگو در مورد مسلمانان را متوقف کند و پالیسی هایی را تعقیب کند که اظهارات اسلامی ستیزی و نفرت در برابر مسلمانان را گسترش و شدت دهد.

مناقشه در مورد اعمار مسجد ننگانگ، مسلمانان هوی را در موقف تدافعی قرار داده است. اما برخی از این مسلمانان امیدوارند تا با مردم غیر مسلمان "هان" در منطقه در همزیستی مسالمت آمیز زندگی کنند.

امام این مسجد می گوید که وی مردم محل را ملامت نمی کند، زیرا آنان تحت تاثیر قرار گرفته اند. این امام گفت "می خواهم آنان بدانند که مسلمانان مردم با فضیلت اند. ما مسالمت آمیز استیم. ما معقول استیم. ما با حوصله استیم و ما چینایی های خوب استیم."

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG