لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش احساسات ضد امریکایی در پاکستان


افزایش احساسات ضد امریکایی در پاکستان
افزایش احساسات ضد امریکایی در پاکستان

کوهی از فشار بالای پاکستان جهت از بین بردن گروه دهشت افگن حقانی که متهم به حمله بر اهداف ایالات متحده در افغانستان است، احساسات ضد امریکایی را در آن کشور عمیق ساخته است. این امر کار را برای واشنگتن جهت دریافت حمایت بیشتر در مبارزه با دهشت افگنی، دشوار می سازد.

ایالات متحده، ادارۀ پرقدرت استخبارات نظامی پاکستان را در حمایت از گروه شبه نظامی حقانی متهم می سازد، گروهی که رهبری خشونت ها را در شرق افغانستان در دست داشته و مانعۀ جدی در برابر برنامۀ بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده غرض ختم تدریجی جنگ طویل المدت در افغانستان می باشد.

ایالات متحده گروه حقانی را در حملۀ دو هفته قبل بر سفارت آن کشور و قرارگاه مرکزی ناتو در شهر کابل، متهم می کند.

پاکستانی ها به این گونه اتهامات با دیدۀ شک و بد گمانی عمیق نگریسته و استدلال می کنند که ایالات متحده تلاش دارد تا ناکامی های خودش را در منطقه با این گونه اتهامات پوشش دهد.

هارون یکتن از شهروندان پشاور به آژانس خبررسانی رویترز گفت:

" حکومت پاکستان نباید به این گونه افواهات اعتنا نماید. آن کشور نباید زیر چنین فشار ها زانو خم کند. حکومت پاکستان باید به صورت قوی و شدید در برابر ادعا های امریکایی ها پاسخ ارایه کند."

عملیات یک جانبۀ قوای خاص ایالات متحده که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در ماه می گردید، روابط میان واشنگتن و اسلام آباد را شدیداً خدشه دار ساخت.

هر دو جانب قبل از حملات بر اهداف غربی در کابل، ظاهراً تلاش داشتند تا به نحوی این خرابی روابط را ترمیم کنند.

مقامات ایالات متحده گفته اند که اطلاعاتی به شمول شواهد استراق تماس های تلیفونی را در دست دارند که اشاره به ارتباط حمله کنندگان شهر کابل با افرادی می کند که وابسته با ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان می باشند.

پاکستان این اتهامات را رد می کند که گویا حکومت آن کشور روابطی با گروه حقانی داشته باشد. اما تحلیل گران می گویند که اسلام آباد به گروه نیرومند حقانی به صفت سرمایۀ آیندۀ ستراتیژیک در هر گونه توافق صلح با افغانستان، می نگرد.

جاوید قریشی کارمند یکی از شرکت های خصوصی در اسلام آباد می گوید:

" شبکۀ حقانی امروز به دنیا نیامده است و امروز این مفکوره وجود دارد که امریکایی ها آن را به وجود آوردند. شبکۀ حقانی برای پاکستان نه مفید است و نه مضر. امریکا تلاش دارد تا تغییر مسیر دهد، آن کشور خواهان خروج از افغانستان است."

وزیر خارجۀ پاکستان حکومت ایالات متحده را هوشدار داده است که با تداوم انتقاد علنی از اسلام آباد، احتمالاً یک متحد خویش را در مبارزه علیه دهشت افگنی از دست خواهد داد.

ایالات متحده از مدت زمان طولانی به اینسو بالای پاکستان فشار می آورد تا ریشه های شبکۀ حقانی را در مناطق وزیرستان شمالی از بین ببرد. اما آغا مسعود حسین یکتن از تحلیل گران مسایل سیاسی می گوید:

" سراج حقانی به صورت علنی گفته است آن چنانیکه ایالات متحده ادعا دارد ما در پاکستان نه بلکه در مناطق شرقی افغانستان مستقر بوده و بسیار امن هم می باشیم. لذا عملکرد علیه شبکۀ حقانی در وزیرستان شمالی اصلاً به وجود نمی آید. برعلاوۀ آن، اراضی در وزیرستان شمالی به حدی نامناسب است که اردو تلفات زیادی را متحمل شده و اصلاً نمی خواهد به خاطر اراضی خطرناک و نامناسب دوباره به آنجا ها برود. دلیل دیگر اینست که قبایل وزیری طرفدار پاکستان اند."

پذیرفتن تقاضا های ایالات متحده برای حکومت از قبل غیر محبوب پاکستان مملو از خطرات احتمالی سیاسی خواهد بود.

در حالیکه نیرو های خارجی تا سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک خواهند کرد بعضی پاکستانی ها استدلال می کنند که حکومت آنها این حق را دارد تا روابط قوی با گروه های شبه نظامی مانند شبکۀ حقانی در افغانستان داشته باشد جاییکه هند می خواهد نفوذ خود را گسترش دهد.

XS
SM
MD
LG