لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش:‌ شرق میانه نمی‌تواند 'جنگ بیشتر را تحمل' کند


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحده، هنگام سخنرانی در نشست شورای امنیت در مورد رسیدگی به تنش‌های فزاینده در شرق میانه
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحده، هنگام سخنرانی در نشست شورای امنیت در مورد رسیدگی به تنش‌های فزاینده در شرق میانه

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، روز یکشنبه ۱۴ اپریل (۲۶ حمل) در جلسه شورای امنیت این سازمان از فرورفتن شرق میانه به منازعۀ عمیق‌تر هشدار داد و گفت که منطقه و جهان تحمل جنگ بیشتر را ندارد.

گوتیرش در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر "حد اکثر خویشتن‌داری" طرف‌های درگیر گفت: "شرق میانه در لبه پرتگاه قرار دارد. مردم منطقه با خطر واقعی یک منازعه تمام عیار ویرانگر مواجه اند. حالا زمان خنثا سازی و تنش زدایی است''.

این اظهارات گوتیرش یک روز پس از آن بیان شد که ایران روز شنبه در یک اقدام بی سابقه خاک اسراییل را آماج حملات طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) و میزایل‌ها قرار داد.

یتر لرنر، سخنگوی وزارت دفاع اسراییل،‌ روز یکشنبه گفت که ایران مجموعا با ۱۷۰ طیاره بی سرنشین، ۱۲۰ میزایل بالستیک و ۳۰ میزایل کروز بر اسراییل حمله کرد. او گفت اکثر این راکت‌ها و درون‌ها از خاک ایران و شماری هم توسط نیروهای نیابتی ایران از عراق و یمن به سمت اسراییل پرتاب شده است. به گفتهٔ لرنز، ۹۹ درصد این درون ها و راکت‌ها قبل از این به خاک اسراییل اصابت کنند، رهگیری و در هوا منهدم شدند.

بر اساس گزارش‌ها، تقریبا همه این حملات توسط اسراییل و متحدین آن به شمول ایالات متحده، اردن و بریتانیا رهگیری و در هوا منهدم شدند. اما به گفته اردوی اسراییل، در این حملات ۱۲ نفر زخمی شده اند.

تهران گفته است که حملات روز شنبه در انتقامجویی از حملهٔ اسراییل بر قنسولگری این کشور در دمشق، پایتخت سوریه، انجام شد که در آن هفت عضو سپاه پاسداران ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس و معاونش، کشته شدند. اما اسراییل مسوولیت آن حمله را بر عهده نگرفته است.

درگیری بی سابقه میان اسراییل و ایران که نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها بین دو کشور است، بار دیگر نگرانی‌هایی را از گسترش منازعه در شرق میانه به وجود آورده است، از جمله احتمال حمله متقابل اسراییل در برابر ایران.

قصر سفید روز شنبه گفت که ایالات متحده نه می‌خواهد شاهد تشدید بحران در شرق میانه باشد و نه هم به دنبال جنگ با ایران است و تاکید کرد که امریکا نمی‌خواهد در حمله متقابل اسراییل در برابر ایران دخیل باشد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، هشدار داده است که در مورد هرگونه تشدید منازعه ''محتاطانه فکر'' کند.

در همین حال، ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز یکشنبه هشدار داد که اگر اسراییل در پاسخ به حملات ایران به اقدامات "بی‌باکانه" دست بزند، با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد. رییسی گفت: "رژیم صهیونیستی یا حامیان آن رفتاری خیره‌ سرانه نشان دهند، پاسخی قاطع و به مراتب سهمگین‌تر دریافت خواهند کرد."

پیش از این، مقام‌های ایرانی به ایالات متحده هشدار داده بودند تا از درگیر شدن در تنش میان ایران و اسراییل "دوری" کند.

تنش میان اسراییل و ایران در بیش از شش ماه گذشته پس از آن وخیم شد که گروه حماس در هفتم اکتوبر بر جنوب اسراییل حمله کرد، گروهی که از حمایت تهران برخوردار است.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که جنگجویان حماس در جریان حملۀ هفتم اکتوبر بر اسراییل کم از کم ۱۱۷۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که از این میان ده‌ها تن آنان در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نومبر از بند رها شدند و ۱۲۹ نفر آنان هنوز در بند حماس اند. به گفتۀ مقام‌های اسراییلی۳۴ گروگان در جریان شش ماه گذشته جان باخته و یا کشته شده اند.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویان عملیات تهاجمی را بر ضد گروه حماس در نوار غزه آغاز کرد. به گفته وزارت صحت غزه، در این حملات تهاجمی تا حالا ۳۳ هزار ۷۲۹ نفر کشته شده اند که اکثر شان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه، گروه‌هایی که در عراق، لبنان، سوریه و یمن از حمایت ایران برخوردار اند، نیز حملاتی را بر اسراییل و اهداف کشور‌های غربی انجام داده اند.

نشست روز یکشنبه شورای امنیت به درخواست اسراییل برگزار شد تا به بحران در حال افزیش شرق میانه رسیدگی کند.

گوتیرش در جریان سخنرانی‌اش گفت: ''زمان آن فرا رسیده است که از لبه پرتگاه عقب نشینی کنیم. خودداری از هرگونه اقدامی که می‌تواند سبب درگیری‌های نظامی بزرگ در چندین جبهه در شرق میانه شود، یک موضوع حیاتی است.''

این مقام ارشد سازمان ملل متحد یکبار دیگر خواهان ''آتش‌بس فوری بشردوستانه'' در غزه شد، منطقه‌ای که به گفته کارشناسان در لبه قحطی قرار دارد.

در تهیه این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG